تویتر ورزشنامه افغانستان

۱۳۹۱ شهریور ۷, سه‌شنبه

فدراسیون جاگلینگ شامل کمیته ملی المپیک شد

شهرکابل (پژواک،٦ سنبله ٩١): فدراسیون بازی های "جاگلینگ" که از ده سال بدینسو تنها در بین اطفال سرکس تعلیمی و تربیتی محدود بود، عضویت کمیته ملی المپیک را کسب نمود.

"جاگلینگ" ورزشی است که درآن توانایی فزیکی، کنترول و حرکت اشیای مختلف با هماهنگی و توازن از سوی بازیکن همزمان نمایش داده میشود؛ این ورزش به طور انفرادی و هم میان تیم به هدف نمایش و رقابت انجام میشود.

در هفتمین دور مسابقات قهرمانی جاگلینگ که امروز (٦سنبله) از سوی سرکس تعلیمی و تربیتی افغانستان، با اشتراک  ٣٠٠طفل در کابل برگزارشد، فدراسیون این ورزش رسماً در چوکات کمیته ملی المپیک ایجاد گردید.

محمد ظاهر اغبررئیس کمیته ملی المپیک، این ابتکاررا جهت ایجاد مصروفیت سالم به اطفال مفید خوانده، خواهان حمایت بیشتر حکومت از ورزشکاران گردید.

وى گفت: "من فکر میکنم ورزش تنها قهرمانی نیست، بلکه ما میخواهیم با جمع کردن اطفال، زمینۀ مصروفیت های سالم را برای آنان مهیا سازیم، اگر در گذشته به اطفال اینقدر توجه میشد، اکنون این همه بدبختی در خاک ما نمیبود."   
درهفتمین دور مسابقات جاگلینک، جاگلران ولایت ننگرهار به نامهای علی الله، نعمت الله و سباوون؛ به ترتیب مقام های اول، دوم و سوم را  از آن خود کردند.

علی الله ١٢ ساله در ظرف ٩٧ دقیقه با "سه توپ" و ٣١ دقیقه با "کلیپ" پیهم روى ستیژ بازی اجرا کرد؛ درحالیکه نعمت الله، در ٥٢ دقیقه با "سه توپ" و هشت دقیقه با کلیپ بازی انجام داد.

على الله، به پژواک گفت که حمایت خانواده اش سبب شد تا او در یکسال، این کامیابی را کسب نمايد.
وى که باشندۀ ننگرهار است، افزود: "سه روزاست به کابل آمدیم و حالی دست پُر و خوشحال به ولایتم میروم، مه میدانم که دیگه اطفال مره دیده، حتماً زیاد علاقه میگیرن که به سرکس بیاین."

حمید روحان رئیس سرکس تعلیمی افغانستان گفت که دراین دور مسابقات؛ اطفال زیر ١٨ سال از ولایات هرات، غور، ننگرهار، و کابل در چند تیم تنظیم شده بودند، که از این میان بازیکنان ننگرهار خوب درخشیدند.
به گفتۀ وی درحال حاضر٤٣٠ جاگلر دختر و پسررا در ولايات يادشده در سطح بلند تربیه کرده اند که از این میان، ٩ تن با مهارتهای زیاد، توانایی رقابت به سطح جهانی را دارند.

شیرخان احمدزی یکتن از مسوولان سرکس تعلیمی و تربيتى افغانستان، رشد مهارت های ذهنی اطفال را دراین بازی، با اهمیت توصیف کرده، ایجاد فدراسیون جاگلینک در چوکات کمیته ملی المپیک را دستاورد بزرگ در کشور خواند.
وی گفت: "٩٧ دقیقه جاگلینک، دراین دور از سوی یک طفل که تا فعلاً در ردیف اول قرارگرفته، برای ما جای بسیار افتخاراست؛ زیرا درسطح کشورهای آسیایی، تا کنون طفلی این ریکارد را قایم نکرده است."

مسوولان سرکس تعليمى میگویند که آنها توانسته اند از ١٠ سال بدينسو که سرکس تعليمى ايجاد گرديده، بیش از دو میلیون طفل اعم از دختر و پسر را در٢٥ ولایت، تحت پوشش و آموزش بازی های سرکس قرار بدهند.

آنان پیشرفت بازی های جاگلینک میان اطفال را چشمگیرخوانده مى افزايند که اين نوع بازى، از سال ٢٠٠٦ ميلادى بدينسو همه ساله به شکل مسابقات ملی و به سطح ولایات و مرکز، به طور منظم دایر میگردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر