تویتر ورزشنامه افغانستان

۱۳۹۱ مرداد ۲۱, شنبه

بازتاب موفقیت نیکپا در روزنامه های کابل

این مطلب از وبسایت بی بی سی فارسی گرفته شده  است
قسمت اعظم مطالب امروز شنبه ۱۱ آگوست/اوت روزنامه‌های کابل به موفقیت روح‌الله نیکپا و تلاش نثار احمد بهاوی برای کسب مدال اختصاص دارد. روح‌الله نیکپا دو روز پیش با شکست دادن حریفش از جمهوری آفریقای مرکزی دومین مدال برنز تاریخ افغانستان را بدست آورد. 

هشت صبح گزارش اصلی صفحه نخست و چند مطلب دیگر شماره امروز خود را به پیروزی روح‌الله نیکپا و کسب مدال برونز به وسیله او اختصاص داده است. روزنامه نوشته که برخی از شهروندان در افغانستان هنگام دیدن پیروزی نیکپا اشک خوشی ریختند.
روزنامه در گزارش دیگری نوشته که برخی نمایندگان مجلس بعد از پیروزی نیکپا از ضرورت تشکیل "وزارت ورزش" سخن گفته‌اند. به نوشته هشت صبح، نقیب‌الله فایق، رئیس کمیسیون جوانان و ورزش مجلس گفته که مجلس در مورد طرح تشکیل این وزارت و حذف برخی وزارتخانه‌های دیگر کار می‌کند.

این روزنامه در سرمقاله خود نوشته که پیروزی روح‌الله نیکپا گل لبخند را بر لبان مردم افغانستان نشاند و باعث تقویت حس همبستگی میان مردم شد. به نظر روزنامه، امروز پشتون، تاجیک، هزاره و ازبک، شیعه و سنی ورزشکاران کشور را قهرمانان خود می‌دانند.

به تعبیر هشت صبح، نخبگان سیاسی که خود را "قطب عالم" تصور می‌کنند، در تقویت حس همبستگی در میان مردم "ناکام" بوده‌اند، اما ورزشکاران با وسائل اندک و تلاش توانسته‌اند که چنین حسی را به وجود آورند و به همین دلیل، دولت باید در مورد تشکیل یک وزارت برای ورزشکاران فکر کند.

مصطفی رسولی در مطلبی در روزنامه سخن جدید نوشته که "حس همدلی" را در لحظه‌های پیروزی نیکپا در میان مردم افغانستان می‌شد دید. به نظر نویسنده، اگر هیجان‌های ناشی از چنین دستاوردها به‌خوبی مدیریت شوند، می‌تواند باعث انگیزه همدلی در میان آحاد جامعه شود.

نویسنده افزوده که اگر یک پیروزی می‌تواند چنین شادابی و همگرایی را در میان مردم پدید آورد، ـ کاری که با صدها توصیه، فرمان، برنامه، فشارهای رسانه‌ای و صرف هزینه‌های سرسام‌آور ناممکن است ـ چرا نباید برای آن قدری توجه بیشتر کرد و حمایت دلسوزانه‌تر از آن کرد.

مقاله‌نویس سخن جدید همچنین معتقد است که حضور در مسابقات بین‌المللی مانند المپیک و جام جهانی فوتبال به عنوان بخشی از تعامل و روندهای بین‌المللی برای حضور کشورهای جهان در عرصه‌های بین‌المللی است. نویسنده تاکید کرده که افغانستان هم باید به این امر توجه داشته باشد.

روزنامه ویسا در سرمقاله خود با عنوان "نیکپا و بهاوی افتخار هر افغان هستند"، نوشته که کسی در خواب هم نمی‌دید که نام افغانستان از میان خاکستر آتش سه و نیم دهه جنگ بلند شود، ولی نیکپا و بهاوی نشان دادند که چنین چیزی هم ممکن است.
به نظر روزنامه، پیروزی نیکپا این حس را به وجود آورد که مردم "رهبرزده، فسادزده و جنگزده" افغانستان که غرق ماتم هستند، هنوز هم زنده هستند. به باور ویسا، نیکپا، بهاوی و دیگر ورزشکاران افغانستان قهرمانان مردم این کشور و قابل تقدیر و ستایش هستند.

ویسا تاکید کرده که برافراشته شدن پرچم افغانستان در المپیک لندن به وسیله نیکپا و بهاوی کار ساده‌ای نیست. این روزنامه در ادامه افزوده که موفقیت نیکپا و بهاوی حاوی این پیام بود که مردم همدیگر را برادر خود بدانند و کشور را خانه خود.
روزنامه وحدت در سرمقاله خود نوشته "در بحبوحه ناامنی، کشتار و فساد گسترده در حکومت، وقتی خبری خوش می‌شنوی که ترا به یاد هویت مشترکی می‌اندازد که در خارج از مرزهای سیاسی کشور خواسته یا ناخواسته بدان نام خوانده می‌شوی، ناخودآگاه افسوس می‌خوری که چرا؟"

روزنامه افزوده که تجربه پیروزی نیکپا در روز جمعه یادآور این نکته بود که "می‌توان بدون هزاره بودن، افغان بودن و تاجیک بودن، افغانستانی بود و برای هویت مشترک گریست و خندید؛ همانگونه که اشک مشترکمان پس از پیروزی بهاوی و نیکپا ریخت، می‌تواند برای شادیها و غمهای مشترک دیگری نیز بریزد".

وحدت افزوده: "المپیک به همه انسانها به صرف هویت انسانیشان درسهای آموزنده می‌دهد، درسی که بیش از صد سال است کشورها از المپیک گرفته و می‎گیرند و باید منتظر بود و دید که کی افغانها می‎توانند ورای جست و خیزها و بالا رفتن پرچم ملی، حقیقت پشت المپیک را از افتتاحیه تا اختتامیه درک کنند".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر