تویتر ورزشنامه افغانستان

۱۳۹۱ مرداد ۸, یکشنبه

سناریوی کسب مدال برای افغانستان پیچیده است


در نهایت مسابقات المپیک لندن شب گذشته در لندن آغاز شد. افغانستان در این مسابقات شش ورزشکار دارد.  روح الله نیکپا و نثار احمد بهاوی که هر دو از مسابقات راهیابی آسیا با کسب مدالهای برونز و نقره به المپیک راه یافتند. علاوتا اجمل فیصل در رشته بوکس، اجمل فیض زاده در رشته جودو، تهمینه کوهستانی و مسعود عزیزی هم در رشته اتلیتیک خفیفه به نمایندگی از افغانستان در المپیک شرکت خواهند جست.

کسب مدال از المپیک برای افغانستان بسیار سخت است زیرا هر کدام از بازیکنان این چهار رشته حریفان غدری هستند و از طرف دیگر به نظر می رسد از همین اکنون بخت نیز با ورزشکاران کشور ما همیار نیست. من شانس های هر کدام از بازیکنان المپیکی مان را در اینجا ارزیابی خواهم کرد.

اجمل فیض زاده:

او تنها جودوکار کشورمان در المپیک است که ذریعه دعوتنامه کمیته جهانی المپیک به این مسابقات راه یافته است. با اینکه وی گفته است نباید دست کم گرفته شود، اما رقابت در جودو خیلی سخت است و امید چندانی از این رشته افغانستان نباید داشته باشد. فیض زاده در وزن منفی 68 کیلو گرام در روز 29 جولای به مصاف حریفان می رود. وی اولین ورزشکار افغانستان است که در المپیک امسال بخت خویش را خواهد آزمود. در گروه او تنها وی است که با یک ورزشکار هنگری باید مبارزه کند، دیگر ورزشکاران به شکل اتوماتیک مسابقات را از مرحله دوم شروع می کنند.

اجمل فیصل:

اجمل فیصل در رشته بوکس مسابقه خواهد داد و بالاثر دعوتنامه به المپیک راه یافته است. وی مسابقه خویش را روز 30 جون در مقابل ورزشکاری از فرانسه شروع خواهد کرد و در صورت پیروزی به مصاف حریفی از آمریکا خواهد رفت.

مسعود عزیزی:

عزیزی در المپیک قبلی نیز شرکت داشت و نتوانست به کدام مدال دست پیدا کند. با توجه به اینکه در رشته صد متر اتلتیک خفیفه دوندگان بزرگی چون بولت حضور دارند، امید چندانی از این رشته برای کسب مدال برای افغانستان وجود ندارد. وی روز چهارم آگست در مسابقات مقدماتی شرکت خواهد کرد.

تهمینه کوهستانی:

او تنها ورزشکار زن در ترکیب تیم المپیکی افغانستان است. کوهستانی نیز به مانند سه ورزشکار دیگر ذریعه دعوتنامه کمیته جهانی المپیک راهی المپیک شده است. هر چند وی تجربه و افتخارات زیادی در دوش ندارد، اما گفته است که می تواند به مدال دست پیدا کند. مسابقه وی روز 3 آگست آغاز پیدا می کند.


روح الله نیکپا:

نیکپا مدال برونز مسابقات تکواندوی المپیک گذشته را در کارنامه دارد و هم چنین قول داده است این مرتبه برای کسب طلا مبارزه کند، اما کار وی از همین حالا سخت شده است. نیکپا روز نهم آگست در وزن منفی 68 کیلو گرام مسابقه خواهد داشت. هنوز حریف اول نیکپا معلوم نشده است، اما در صورت پیروزی در مسابقه اول، وی با برنده مسابقه دیگر که یکی از بازیکنانش باقری معتمد از ایران هست روبرو خواهد شد. معتمد دارنده مدال نقره جهان در این وزن است و در مسابقات جهانی انتخابی المپیک نیکپا را حذف و خود به مسابقه نهایی راه پیدا کرده بود. در صورت پیروزی در مقابل معتمد، نیکپا در مراحل بعدی در مقابل تکواندوکار خوب اردن و در مرحله نهایی نیز احتمالاً با سرور تازه گل از ترکیه که نفر اول جهان است قرار خواهد گرفت. در صورت باخت در مقابل معتمد، نیکپا باید از المپیک خدا حافظی کند مگر اینکه معتمد به دیدار نهایی برسد که در آن صورت، نیکپا برای کسب مدال برونز باید دو مسابقه دیگر بدهد و پیروز شود.

نثار احمد بهاوی

بهاوی یکی از پر افتخار ترین ورزشکاران کشور است. به همین سبب وی تا حال دو مرتبه حمل کننده بیرق افغانستان در مسابقات المپیک بوده است. بهاوی در المپیک پکن شانس خوبی نداشت و در همان مسابقه اول مقابل مارک لوپز از آمریکا شکست خورد و به مراحل بعدی را پیدا کرده نتوانست، اما این بار هم بهاوی مسابقات ساده ای پیش روی ندارد. با اینکه بهاوی در مسابقات راهیابی المپیک در سطح آسیا به مقام طلا رسیده است، اما وی در مسابقات جهانی در همان مسابقه اول جهان مقابل او روز دهم آگست به مقابل حریفان در وزن منفی 80 کیلو گرام خواهد رفت. هنوز معلوم نیست حریفان او کی هستند، اما کسانی مثل رامین عزیزوف از آذربایجان و یوسف کرمی از ایران که مقامهای اول و دوم جهان را دارند در همین گروه قرار دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر