تویتر ورزشنامه افغانستان

۱۳۹۱ تیر ۱۹, دوشنبه

جزئیات برگزاری لیگ برتر فوتبال افغانستان اعلان شد



اولین برنامه "زمین سبز" امشب ساعت 7 شب از طریق تلویزیون طلوع به نشر رسید. این برنامه شور و اشتیاق فوتبال را بار دیگر در بین مردم باز گشتاند و امید واری به شگوفائی فوتبال در کشور را بیش از پیش ساخت. برنامه با مروری بر تاریخچه فوتبال در جهان آغاز یافت و با تاریخچه فوتبال در افغانستان ادامه یافت. فوتبال شروع خوبی در کشور داشته است، اما وقوع جنگ و حمله شوروی بر کشور بر پیکره فوتبال کشور فاتحه خواند. فوتبال از آن دوران تا پایان حکومت طالبان سرنوشتی غم انگیز دارد، هر چند فوتبال هیچ گاه در کشور فراموش نشد و علاقه مندان فوتبال در دلشان عشق به فوتبال را زنده نگه داشتند.
اما سال 2003 شروع مجدد فوتبال در کشور است. افغانستان وارد صحنه بین المللی می گردد و برای اولین بار در برابر قرغیزستان به پیروزی می رسد. از این پس، افغانستان هر از گاهی پیروزی و مساوی کسب می کند، و تا جائی که تیم های منطقه دیگر افغانستان را دست کم نمی گیرند و به گفته برنامه حتی حاضر اند داوران مسابقات با تیم ملی فوتبال افغانستان را خریداری کنند. 

اما هدف، هدفی بزرگ است، هدف ایجاد لیگ برتر فوتبال افغانستان است. در این لیگ هشت تیم حضور خواهند داشت، از هشت زون کشور، با هشت رنگ و با هشت اسم زیبا. 

 تیم های اشتراک کننده: 

1. زون مرکز: عقابهای هندوکش
2. زون شمال شرق: موجهای آمو
3. کابل: شاهین آسمایی
4. زون شمال: سیمرغ البرز
5. زون جنوب شرق: موجهای اباسین
6. زون غرب: طوفان هریرود
7. زون جنوب غرب: میوند اتلان
8. زون جنوب: بازهای سپین غر

 داوران:

اما کسانی که بازیکنان تیم ها را انتخاب می کنند، افرادی مسلکی در فوتبال کشور اند. آنها سالها در فوتبال کشور بازی یا کار کرده اند و البته که جوان نیز هستند. داوران افراد ذیل اند:

طاهر رووفی: او داور بخش فزیک است. رووفی مهاجم سابق تیم ملی بوده و در تیم های باشگاهی کابل الف و اردو نیز توپ زده است. او هم چنین مربی تیم های ملی 15 و 17 سال کشور نیز بوده است. 

عبدالصبور ولیزاده: داور بخش روانشناسی. او مسئول فدراسیون فوتبال کابل است، بازیکن سابق تیم ملی بوده و تیم ملی فوتبال بانوان کشور را نیز مربی گری می کند. 

ظاهر حسنی: داور بخش تخنیک، او یکی از بهترینهای دفاع تیم ملی فوتبال کشور بوده است. کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال کشور هم چنین تیم زیر 16 سال را نیز مربیگری کرده است. 

نحوه انجام مسابقات: 
اما  مسابقات به شکل گروهی صورت خواهد گرفت. ابتدا هشت تیم در دو گروه چهار تیمی تقسیم می گردند. تیم های هر گروه با هم مسابقه داده و دو تیم برتر هر گروه به مرحله نیمه نهائی راه خواهند یافت. برنده های مرحله نیمه نهائی برگزار کننده مسابقه نهائی خواهند بود، اما بازندگان در دیدار رده بندی برای سوم شدن با هم مبارزه خواهند نمود. 

چرا شیر؟
نشان لیگ برتر فوتبال افغانستان متشکل از یک شیر، هشت ستاره با پشت زمینه ای از رنگ های بیرق افغانستان می باشد. انتخاب شیر بدین سبب بوده که لقب تیم ملی فوتبال کشور "شیران خراسان" است. 

از نگاه کرام الدین کرام، رئیس فدراسیون فوتبال کشور این یک برنامه جالب و مفید خواهد بود. این برنامه برای جوانان باعث سرگرمی خواهد شد و می تواند وسیله ای باشد برای یافتن استعدادهای فوتبالی از گوشه و کنار کشور.
 
روی هم رفته، اولین برنامه زمین سبز جالب و امید دهنده بود. این مسابقه شب آینده ساعت 7 با انتخاب اعضای تیم شاهین آسمایی که نمایندگی از کابل خواهد کرد ادامه خواهد یافت.

۲ نظر:

  1. A fantastic move. Hope it revives football in Afghanistan.

    پاسخحذف
  2. سلام
    واقعاً مه امروزبسيارخوشحال ميباشم كه افغانهاي ما داراي ليك برترهستند وباهم مسابقه ميدهد بسياريك ابتكارخوب است مابسيارجوانان داريم كه سالها ازفوتبال دوربودند وبسياري ازجوانان ما واقعاًبااستعدادهستند ازاينكه تاهنوزدرزمينه فوتبال براي فوتبال دوستان ما هيچگونه امكانات دردسترس شان قرارنداشته ولي بازهم بسيارجاي افتخاراست كه جوانان ما به سوي فوتبال دعوت ميشه ويك اميدواري براي شان ميدهدبه آرزوي موفقيت هاي بيشترجوانان دليرافغانستان.

    پاسخحذف