تویتر ورزشنامه افغانستان

۱۳۹۱ تیر ۳۰, جمعه

بی بی سی فارسی: امیدهای کاروان ورزشی افغانستان در لندن

کاروان ورزشکاران افغانستان برای شرکت در بازیهای المپیک ۲۰۱۲ لندن، امروز جمعه ۲۰ جولای/ ژوئیه وارد این شهر شدند.
این کاروان را که در آن نثار احمد بهاوی و روح الله نیکپا تکواندو کاران مشهور افغانستان نیز شامل اند، محمدظاهر اغبر رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان همراهی می‌کرد.

افغانستان در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن شش ورزشکار دارد که در رشته های تکواندو، دوش (دو و میدانی)، مشت زنی (بوکس) و جودو رقابت خواهند کرد.
برعلاوه اینها، افغانستان یک نماینده ورزشکار در رشته وزنه برداری در مسابقات پاراالمپیک که پس از ختم المپیک برگزار می‌شود، نیز دارد.
چهار ورزشکار دیگر افغان از جمله نخستین نماینده ورزشکار زن در رشته دوش، چند هفته پیش برای تمرینات وارد لندن شده بودند.
مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن از ۲۷ ماه ژوئیه در لندن آغاز می شود.
"خوشحال هستم که این‌روزها با وجود تهدیدها و خبرهای تروریستی از سوی القاعده، سرخط تمام رسانه ها، ورزشکاران افغان اند. اگر شرایط برای ورزشکاران افغان مساعد باشد، آنها در رقابت سالم استعدادهایشان را برای جهانیان نشان خواهند داد." محمدظاهر اغبر رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان

کاروان ورزشکاران افغانستان قرار است تا برگزاری مسابقات، تمرینات شان را در اردوگاه‌های که از قبل تعیین شده، ادامه بدهند و بعدا تا ختم مسابقات در دهکده المپیک در شرق لندن اقامت خواهند کرد.
ظاهر اغبر، رئیس کمیته المپیک افغانستان، حین ورود در فرودگاه هیتروی لندن به بی‌بی‌سی گفت : "در این شب و روزها، برای افغانستان پیشرفت ورزش بسیار مهم است. خوشحال هستم که این‌روزها با وجود تهدیدها و خبرهای تروریستی از سوی القاعده، سرخط تمام رسانه ها، ورزشکاران افغان است. اگر شرایط برای ورزشکاران افغان مساعد باشد، آنها در رقابت سالم استعدادهایشان را برای جهانیان نشان خواهند داد".
آقای اغبر شرکت ورزشکاران افغان را در المپیک لندن پررنگ خواند و گفت که حضور کنونی آنها در المپیک پیش‌رو، در تاریخ این کشور سابقه نداشته است.

امیدهای افغانستان

روح الله نیکپا، اولین مدال آور المپیک در تاریخ افغانستان و از امیدهای این کشور المپیک لندن است
روح الله نیکپا، اولین مدال آور المپیک در تاریخ افغانستان است و قرار است به تاریخ ۹ آگست در وزن زیر ۵۸ کیلوگرم با رقیبش روبرو شود.
او در مسابقات المپیک ۲۰۰۸ پکن مدال برنز کسب کرد و باعث آوردن لحظات شاد به چهره خسته از جنگ مردمش شد.
روح الله سال گذشته هم در مسابقات جهانی تکواندو در کره جنوبی، با حریفش که او هم مدال برنز المپیک داشت، در یک ردیف قرار گرفت. به گفته تحلیلگران ورزش، او ثابت کرد که مدال برونز المپیک ۲۰۰۸ را شانسی دریافت نکرده بود.
نثار احمد بهاوی از امیدهای دیگر افغانستان در مسابقات لندن است. او قرار است در دهم آگست در وزن زیر 80 کیلوگرم رقابت کند.
آقای بهاوی در گذشته هم کارنامه درخشان در رشته تکواندو افغانستان داشته و چندین بار در سطح آسیا برای افغانستان مدال آورده است.
بجز از این دو، افغانستان شانس کسب مدال بهتر، در مسابقات دوش و بوکس را هم دارد.

آرزوهای المپیکی

روح الله در پاسخ به سوالم که با چه امیدی به لندن آمده است گفت: "خوشحال هستم که به‌خیر در مسابقات المپیک رسیدیم، مسابقاتی که خیلی مهم است و نباید دست کم گرفت. آمادگی خوبی گرفته ایم و مربی های ما زحمت زیاد کشیده اند."
تهمینه کوهستانی، دونده زن افغان مثل بقیه ورزشکاران کشورش، دوست دارد برای افغانستان مدال کسب کند، اما آرزوی بالاترش تشویق بقیه بانوان افغانستان به ورزش است
روح الله امیدوار است تا در مسابقات پیش‌رو مدال طلا بگیرد. اما این را خوب درک می کند که نباید حریفانش را که یکی از آنها، احتمالا محمد باقری، نائب قهرمان جهانی از ایران است، دست کم بگیرد.
نثار احمد بهاوی هم به آرزوی کسب مدال طلا آمده است.
تهمینه کوهستانی، دونده زن افغان مثل بقیه ورزشکاران کشورش، دوست دارد برای افغانستان مدال کسب کند، اما آرزوی بالاترش تشویق بقیه بانوان افغانستان به ورزش است.
او می‌گوید "در گذشته آرزو داشتم که در المپیک راه پیدا کنم، ولی فعلا که راه پیدا کرده ام، امیدوارم ریکورد خوب برای افغانستان به ثبت برسانم. دوست دارم تا چهار سال آینده در مسابقات المپیک 2014 خانم های بیشتر به این رشته روی بیاورند. امیدوارم آنها من را به عنوان یک الگو قرار بدهند."
دیگر ورزشکاران شرکت کننده افغان در بازی‌های المپیک، اجمل فیضی در بخش جودو، اجمل فیصل در بوکس و مسعود عزیزی در رشته دوش هستند.
همه ورزشکارانی که این روزها وارد لندن می شوند آرزوهای مشابه ای دارند، اما فقط نتایج مسابقات می تواند مشخص کند که این آرزوها چقدر به واقعیت نزدیک هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر