تویتر ورزشنامه افغانستان

۱۳۹۱ آبان ۱۴, یکشنبه

موفقیت تیم ملی در مسابقات جام چلنج متکی به تمرین و بازی دوستانه

آخرین باری که تیم ملی فوتبال افغانستان را در حال مسابقه دیده ایم، بر می گردد به 11 ماه پیش، هنگامی  که افغانستان در مسابقه نهائی جام قهرمانی فوتبال جنوب آسیا به هند باخت. از آن به بعد، شیرهای خراسان نه مسابقه ای داشته اند و نه هم به تمرین پرداخته اند. 

این در حالی است که مراسم قرعه کشی مرحله مقدماتی جام چلنج آسیا همین ماه برگزار می شود و افغانستان برای رسیدن به مرحله نهائی این جام باید جزء دو تیم صدر جدول در یک گروه چهار تیمی گردد. مقدماتی جام چلنچ تا چهار ماه دیگر برگزار می گردد و از حدود یک ماه پیش تیم هایی که در این جام مسابقه می دهند به تمرینات و انجام مسابقات دوستانه پرداخته اند. به عنوان مثال، هند با یمن مسابقه می دهد، پاکستان و فلیپین با سنگاپور و تاجیکستان نیز با ایران. قهرمان جام چلنج کپ که در سال 2014 برگزار خواهد شد به جام ملت های آسیا 2015 در استرالیا راه خواهد یافت. 

بدون انجام تمرینات و مسابقات دوستانه، کار برای افغانستان در مرحله مقدماتی سخت خواهد بود. در مسابقات قبلی که در سال سال 2011 صورت گرفت، افغانستان آمادگی های لازم را نداشت و با دو شکست مقابل نپال و کوریای شمالی و یک پیروزی مقابل سریلانکا از راهیابی به مرحله نهائی این مسابقات باز ماند. 


در مسابقات پیش روی، ترکیب تیم ملی نیز به یقین دستخوش تغییرات خواهد شد. از یک طرف، یک تعداد بازیکنان تیم ملی از کشور خارج شده اند و زمینه برگشت آنها به تیم ملی سخت است، و از طرف دیگر، لیگ برتر نیز این فرصت را به همایون کارگر داده است تا بازیکنان تازه کار و جوان تر را وارد ترکیب تیم ملی نماید.

حضور بازیکنان افغان مقیم آمریکا و اروپا در ترکیب تیم ملی کشور این امر را بدیهی ساخته است تا تمرینات تیم ملی در دو مرحله صورت گیرد. در مرحله اول، همایون کارگر باید بازیکنانی را که از لیگ های داخلی به تیم ملی دعوت می نماید، مشخص سازد و تمرینات را با آنها در کابل آغاز نماید. این تمرینات می تواند این بازیکنان را از نگاه فزیکی و شناخت تاکتیکهای یکدیگر آشنا سازد به خصوص اینکه از لیگ برتر نیز بازیکنانی به تیم ملی دعوت می شوند. در قدم دوم، انجام یک یا دو هفته تمرینات برای این بازیکنان در یک کشور همسایه ضروری است. بهترین گزینه می تواند تاجیکستان یا هند باشد. 


تاجیکستان یک تیم قوی دارد و در سالگرد هفته صلح تاجیکستان، آماده است تا مانند سال 2010 با افغانستان مسابقه دهد. از طرف دیگر، تاجیکستان در مسابقات مقدماتی جام چلنج شرکت خواهد کرد و برای میزبانی این مسابقات نیز درخواست داده است. احتمال زیاد وجود دارد که تاجیکستان میزبانی مرحله نهائی این مسابقات را تصاحب کند که این خود فرصت دیگریست برای تیم افغانستان تا در صورت راهیابی به مرحله بعد، با شرایط این کشور آشنا باشد. هند نیز به سبب اینکه تسهیلات بیشتر فوتبال دارد و از طرف دیگر مخارج نیز در آن ارزان است، گزینه خوبی است. بعید نیست تیم ملی هند نیز آماده انجام مسابقات دوستانه با افغانستان باشد و حتی می شود از کشورهایی چون پاکستان، نپال و بنگلادش هم برای انجام مسابقات سه جانبه دعوت کرد. 

در مرحله بعدی و دو هفته مانده به شروع مسابقات مقدماتی، اعضای مستقر در خارج کشور باید به اعضای مستقر در داخل کشور بپیوندند و حدود ده روز تا دو هفته را در یکی از کشورهای نزدیک به تمرین بپردازند. این تمرین می تواند بازیکنان را با هم بیشتر آشنا ساخته و هماهنگی لازم را در تیم بوجود آورد. به نظر می رسد فدراسیون فوتبال برای انجام تمرینات با مقامات فوتبال امارات متحده عربی به توافق رسیده باشد، زیرا قبل بر این هم تیم ملی فوتبال مردان و هم بانوان را برای تمرین به امارات فرستاده است. با این حال، صرف تمرینات کفایت نمی کند و افغانستان باید برای انجام مسابقات دوستانه با امارات، بحرین، کویت، قطر و یا باشگاه های برتر امارات به توافق برسد. 


شاید مشکل اساسی برای این سطح آمادگی مشکلات بودجوی باشد. با این حال، با توجه به موفقیت لیگ برتر افغانستان و افزون شدن علاقه مندی به فوتبال در کشور، شرکت های تجارتی زیادی هستند که حاضر هستند تیم ملی را حمایه نمایند. حک نمودن نام شرکت های مخابراتی یا بانکها روی لباس بازیکنان، به سادگی می تواند هزینه سفر تیم ملی را تامین کند. 

انجام تمرینات و مسابقات دوستانه تیم ملی را به سطح قابل قبولی خواهد رساند و صعود آن به مرحله نهائی جام چلنج تقویت خواهد شد. بدون تمرینات، ما بار دیگر باید به اما و اگرها و شانس خود اتکا کنیم تا به مرحله بعد برسیم، فکتورهایی که در فوتبال اصلاً قابل اعتبار نیستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر