تویتر ورزشنامه افغانستان

۱۳۹۱ آبان ۲۰, شنبه

قسمت سوم: لباس تیم های لیگ برتری



لباس یک تیم فوتبال می تواند بر روح روان بازیکنان و تماشاچیان نقش تاثیر گذاری داشته باشد. 

هشت تیم لیگ برتر افغانستان هر کدام لباسی با رنگ خاص و زیبا داشتند. به جز یک تیم، رنگ لباس های سایر تیم ها قابل قبول است. 

لباس تیم ملی؟

تیم میوند اتلان عملاً لباس تیم ملی فوتبال افغانستان را دارد. تنها تفاوتی که این لباس با لباس اول تیم ملی دارد، نوشته دمیوند اتلان به جای کلمه افغانستان در پشت لباس بازیکنان است. با این حال، این موضوع کاملاً غیر قابل قبول است و هرگز نباید این لباس به تیم دمیوند اتلان داده می شد. لباس تیم ملی خاص است و باید با آن به شکل خاص رفتار شود. 

تنها یک رنگ لباس؟

در فوتبال جهان معمول است که لباس هر تیم، چه ملی یا باشگاهی، در دو رنگ کاملاً متضاد آماده می شود. به عنوان مثال، رنگ لباس اول تیم افغانستان سرخ با راه های سفید بر روی شانه هاست، و لباس دوم تیم ملی، سفید با راه های سیاه بر سر شانه هاست. دلیل عمده این است که در صورت تشابه رنگ لباس دو تیم حریف، یکی از تیم ها بتواند از لباس دوم خود استفاده کند تا بازیکنان و تماشاچیان به سادگی بازیکنان حریف را شناسایی کنند. این موضوع متاسفانه در لیگ برتر افغانستان رعایت نشده است. 

هر تیم لیگ برتر افغانستان تنها یک لباس دارد، به همین سبب، زمانی که دمیوند اتلان با سیمرغ البرز در نیمه نهائی لیگ برتر روبرو شد، برای داور، بازیکنان و تماشچیان خیلی مشکل بود بازیکنان دو تیم را تشخیص کنند، زیرا لباس دمیوند اتلان سرخ، و لباس سیمرغ البرز نارنجی بود. 

تهیه کننده لباس

شرکت همل دنمارک تهیه کننده لباس تیم های ملی افغانستان است. این شرکت لباس تیم های لیگ برتری را نیز تهیه نموده است. در عوض نام همل روی لباس بازیکنان حک شده و در تبلیغات داخل ورزشگاه و تبلیغات تلویزیونی از این شرکت نام برده می شود. با توجه به اوج گرفتن شهرت لیگ برتر در افغانستان، فدراسیون فوتبال باید با شرکت همل داخل مذاکره شده تا این شرکت برای هر تیم دو لباس و به دو رنگ مختلف تهیه کند. در ضمن لباس میوند اتلان باید تغییر خورده و رنگ دیگری برایشان انتخاب شود. 

موضوع دیگر لباسی است که علاقه مندان هر تیم می پوشند. معمولاً علاقه مندان هر تیم مشتاق اند لباس تیم دلخواهشان را بپوشند. شرکت های مختلف مبادرت به تولید این نوع لباس ها زده و به بازار عرضه می نمایند. تا حال، هیچ شرکتی مبادرت به تهیه لباس تیم های لیگ برتری نزده است، با این حال به نظر می رسد مشتاقان پوشیدن این نوع لباسها کم نباشند. 

قبل از اینکه شرکتهای پاکستان و ایرانی مبادرت به تهیه لباس های لیگ برتری بزنند، فدراسیون فوتبال می تواند با شرکت های ذیعلاقه افغانستانی مذاکره نموده و این امتیاز را به آنها اعطا نماید. تهیه این نوع لباسها، می تواند همراه با حک کردن آگهی های تجارتی بر روی لباس باشد که خود منبع در آمد دیگری باشد. 

با توجه به نکات بالا، توصیه من به فدراسیون فوتبال است تا رنگ لباس تیم میوند اتلان را تغییر دهد، برای هر تیم لیگ برتری دو رنگ لباس تهیه کند و با شرکتهای تهیه کننده لباس در داخل کشور مذاکرده نموده و لباس علاقه مندان تیم ها را نیز تهیه نماید. البته این تا زمانی است که تیم های لیگ برتری به شکل مستقل و به حیث نهادهای مستقل، بدون حمایت مستقیم فدراسیون فوتبال، امور به باشگاهشان را تنظیم نمایند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر