تویتر ورزشنامه افغانستان

۱۳۹۱ آذر ۴, شنبه

لیگ برتر افغانستان: حق پخش تلویزیونی و عملکرد رسانه ها


در چند سال اخیر تعداد رسانه ها در افغانستان به رقم سرسام آوری رسیده است، اما سهم ورزش افغانستان از پوشش رسانه ای اندک بوده است. یک تعداد تلویزیونها در هر شبانه روز بیش از پنج دقیقه وقت به اخبار ورزشی بیشتر نمی پردازند. یک تعداد هم که مسابقات ورزشی را پخش می کنند، تمرکزشان به مسابقات کشورهای دیگر است. 

از سالها پیش که صحبت از راه اندازی لیگ برتر فوتبال افغانستان گردید، یک پرسش عمده این بود که آیا بدون پوشش تلویزیونی می شود یک لیگ موفق به راه انداخت. سازماندهندگان اولین فصل لیگ برتر افغانستان به خوبی به این موضوع توجه داشته اند و در این راه کاملاً موفق بوده اند. 

مسابقات لیگ برتر از دو شبکه تلویزیونی طلوع و لمر و شبکه های رادیوئی آرمان و اراکوزیا به شکل مستقیم به نشر می رسید. برعلاوه، زمینه نشر مستقیم این مسابقات از طریق شبکه انترنتی یوتیوب نیز مهیا شده بود. موفقیت لیگ برتر را همین نشر مستقیم رقم زده است و گرنه تا حال چندین تورنمنت که در آن از ولایات مختلف نمایندگی می شد سازماندهی شده ولی موفقیت چندانی نداشته است. 

کیفیت نشر این مسابقات عالی بود. وقتی نشر این مسابقات را با کشورهای جنوب آسیا مقایسه کنیم، نشر مسابقات لیگ برتر افغانستان به مراتب در وضعیت بهتری قرار دارد. موبی گروپ که مسئولیت نشر این مسابقات را داشت فیلمبردارها و کارگردانها خارجی را استخدام نموده بود. هر چند در مسابقات اول جزئیات مسابقه مثل تعداد کارت، درصد مالکیت توپ، تعداد کرنر و غیره نشان داده نمی شد، اما به تدریج این موضوعات مورد نظر قرار گرفت. 

مختار لشکری، مجری خوب ورزشی است، هر چند معلومات وی در مورد فوتبال افغانستان اندک است. وی شور و شوق زیادی به وجود می آورد و تماشاگران تلویزیون از گزارش های او لذت می برند. با این حال، موبی گروپ نتوانسته یگ گزارشگر خوب ورزشی به زبان پشتو پیدا کند. 

روی هم رفته پخش تلویزیونی این مسابقات عالی بوده است. با این حال، در سالهای بعدی فدراسیون فوتبال باید متوجه باشد و در برابر پخش تلویزیونی  از تلویزیونهای نشر کننده مسابقات پول دریافت نماید. این پول می تواند در رشد فوتبال کشور سرمایه گذاری شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر