تویتر ورزشنامه افغانستان

۱۳۹۱ مهر ۹, یکشنبه

امیدهای سیمرغ البرز برای صعود زنده شد

آخرین بازی هفته دوم لیگ برتر فوتبال افغانستان با بازی دو تیم سیمرغ البرز و موجهای آمو به پایان رسید.
تیم سیمرغ البرز با باخت برابر تیم طوفان هریرود و موجهای آمو با تساوی برابر عقابان هندوکش به این بازی آمدند.
تماشاچیان امروز یک بازی زیبا و هیجانی را از این دوم تیم تماشا کردند. هر دو تیم برای صعود به مرحله نیمه نهایی ضرورت به برد در این دیدار داشتند.

حملات دو تیم در دقیقه سوم بازی شروع شدٰ، در این دقیقه توپ ارسالی درون محوطه جریمه با درگیری مهاجم موجهای آمو و دروازه بان سیمرغ البرز دنبال شد.

در دقیقه ۷ عتیق الله عثمانی از سمت راست توپی را روی دروزاه سیمرغ البرز ارسال کرد که مدافعان آن را برگرداندند.
در دقیقه ۱۷ سیمرغ البرز در سمت چپ صاحب یک ضربه ایستگاهی شد، فیاض عزیزی هافبک این تیم ضربه ای زیبا را به سمت دروزاه موجهای آمو ارسال کرد که توپ به تیر دروزاه موجهای آمو برخورد کرد.
در دقیقه ۱۹ بازی، نورالله رسولی توپی را روی دروزاه سیمرغ البرز ارسال کرد که روی اشتباه دروزاه بان این تیم، محمد ناصر افضلی اولین گل این دیدار را زد.

در این دقایق حملات موجهای آمو خطرناک تر از حملات سمیرغ البرز بود و مهاجمان این تیم، در بی دقتی چندین موقعیت را از دست دادند.
در دقیقه ۲۳پاس زیبای هافبک های موج‌های آمو، پشت مدافعان و در موقعیت تک به تک به محمد ناصر افضلی رسید ولی این بازیکن این توپ را از روی سر دروازه بان به بیرون از دروزاه کوبید.

بعد از این حملات، بازیکنان سیمرغ البرز به خود آمدند و کنترل بازی را در دست گرفتند.
در دقیقه ۲۹ شاه محمود رحیمی درون محوطه جریمه چند بازیکن موجهای آمو را پشت سر گذاشت و مدافعان موجهای آمو مرتکب خطا شدند و داور نقطه پنالتی را نشان داد.

این ضربه پنالتی را منیرالحق ندیم کاپیتان سمرغ البرز به زیبایی درون دروازه موجهای آمو جا داد و نتیجه را به تساوی کشاند.
در دقایق پایانی نیمه اول، توپ و میدان در اختیار بازیکنان سیمرغ البرز بود و این تیم بازی حساب شده ای را در این دقایق به نماش گذاشتند.

در دقیقه ۳۷ توپ ارسال شده پشت مدافعان را منیرالحق ندیم به زیبایی کنترل کرده و با یک ضربه سرکش و تماشایی دومین گل تیم سیمرغ البرز را به ثبت رساند.
بازی در نیمه نخست با نتیجه دو بر یک به سود سمیرغ البرز به پایان رسید.

نیمه دوم

بازی در نیمه دوم زیبا تر از نیمه نخست از سوی هر دو تیم پیگیری شد.
سه دقیقه از نیمه دوم نگذشته بود که منیرالحق ندیم پاس زیبایی را به امید نصیب، مهاجم البرز رساند و او گل سوم سیمرغ البرز با به نام خود ثبت کرد.
بعد از این گل، بازیکنان موجهای آمو به خود آمدند و بوی حذف شدن به مشامشان خورد به این ترتیب توپ و میدان را برای چند دقیقه در اختیار گرفتند و شروع به حمله کردند.

در دقیقه ۵۱ محمد ناصر افضلی بعد از گذشت از چند مدافع روبرو وارد محوطه جریمه سیمرغ البرز شد و قبل از اینکه شوت خود را روانه کند، مدافع هوشیار این تیم از راه رسید و توپ را راهی کرنر کرد.

در دقیقه ۵۹ تیم موجهای آمو صاحب یک ضربه ایستگاهی شدٰ، این ضربه را محمد ناصر افضلی با کمک خط دفاعی و تغیر مسیر توپ درون دروزاه سیمرغ البرز جا داد تا اختلاف به یک گل برسد.

تیم موجهای آمو برای جبران یک گل و کسب حداقل تساوی، حملات خود را به روی دروزاه سیمرغ افزایش داد.

سیمرغ البرز، با سه امتیاز نخستین تیم گروه "ب " است که به مرحله نمیه نهایی صعود کرد
در دقیقه ۶۲ محمد سروش از پشت محوطه جریمه ضربه ای را به سمت دروازه سمیرغ البرز زد تا غلام رضا جعفری دروازه بان این تیم را مجبور به واکنش کند.

در دقیقه ۶۵ هافبک سمت راست موجهای آمو توپی را در منطقه شش قدم سیمرغ البرز ارسال کرد اما دروازه بان سیمرغ البرز نتوانست توپ را درست کنترل کند و توپ برگشتی را حشمت الله احمدی با خطای دست درون دروازه جا داد که این گل مردود اعلان شد.

در دقایق آخر بازی تیم موجهای آمو حملات خود را افزایش داد و تیم سیمرغ البرز برای حفظ نتیجه به دفاع روی آورد.
سرانجام بازی با حملات بی هدف موجهای آمو در حالی پایان یافتن بود که در دقیقه ۸۸ کرنر ارسالی بازیکنان موجهای آمو را مدافعان سیمرغ البرز برگردادند و در ضد حمله توپ را به محمد حسین محمدی رساندند.

این بازیکن با تنها مدافع موجهای آمو درگیر بود و در نهایت در یک موقعیت تک به تک پاسی را به مصطفی رضایی رساند و این بازیکن نیز چهارمین گل موجهای آمو را زد.

این بازی زیبا در نهایت با نتیجه چهار بر دو به سود تیم موجهای آمو به پایان رسید.
با این پیروزی، سیمرغ البرز در پایان هفته دوم با کسب سه امتیاز در جایگاه دوم ایستاد و موجهای آمو با کسب یک امتیاز در جایگاه سوم گروه "ب" قرار گرفت.

نتیجه تیم دوم صعود کننده از این گروه، به مرحله نیمه نهایی هفته آینده مشخص خواهد شد.
تیم های میوند اتلان و بازهای اسپین غر با کسب شش امیتاز از گروه اول صعود کردند و تیم طوفان هریرود با کسب شش امتیاز از گروه "ب" به مرحله نیمه نهایی صعود خود را مسجل کرده است.

چهارمین تیم صعود کننده به این مرحله از میان تیم های سیمرغ البرزٰ، موجهای آمو و عقابان هندوکش در بازی هفته آنیده مشخص می شود.

در پایان این دیدار منیرالحق ندیم کاپیتان و مهاجم تیم سیمرغ البرز که دو گل این بازیی را زد، به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.

میوند اتلان به نیمه نهائی صعود کرد

تیم فوتبال میوند اتلان با پیروزی بر موجهای اباسین بعنوان سومین تیم راهی مرحله نیمه نهایی شد.

تیم موجهای اباسین با تحمل شکست یک بر صفر برابر بازان اسپین غر گام به دیدار با میوند اتلان گذاشت. میوند اتلان در بازی نخست خود توانسته بود شاهین آسمایی را با نتیجه سه بر یک شکست دهد.
بازیکنان موجهای اباسین در حالیکه می دانستند با شکست در این دیدار از گردونه رقابت ها حذف می شوند ولی در برابر تیم میوند اتلان چیزی برای گفتن نداشتند.

این بازی دقایق اول را آرام و بدون سر و صدا پشت سر گذاشت تا دقیقه هشتم این دیدار بازیکنان هر دو تیم در حال محک زدن یکدیگر بودند.

در دقیقه هشتم، با فرار فیض محمد فیضی از سمت چپ یخ بازی را شکست و این بازیکن با فرار تماشایی از سمت چپ توپ را به روی دروازه موج‌های اباسین ارسال کرد تا عبدالمقیم متین توپ را در اختیار بگیرد.
بعد از این دقیقه توپ و میدان کاملا در اختیار بازیکنان میوند اتلان قرار گرفت و با حرکات زیبا در مرکز و خط حمله موقعیت هایی خوبی را برای خود فراهم کردند.

در دقیقه یازدهم یک و دو بازیکنان این تیم نزدیک بود در موقعیت تک به تک عبدالواحد نورزی را صاحب توپ کنند که این توپ را مدافعین موجهای اباسین راهی کرنر کردند.

باز هم حرکات تکنیکی هافبک های میوند اتلان در مرکز میدان نتیجه داد و اینبار توانستند توپ را در موقعیت تک به تک با دروازه بان موجهای اباسین، عبدالواحد نورزی را صاحب توپ کنند اما این مهاجم در این مصاف تک به تک کم آورد و توپ را به بدن عبدالمقیم متین دروزاه بان موجهای اباسین کوبید.

حملات تیم میوند اتلان در این دقایق برای باز کردن دورازه حریف بسیار زیاد شد، در دقیقه ۱۶ باز هم فیض محمد فیضی از سمت چپ فراری را طرح ریزی کرد و بعد از عبور از چند مدافع پاس زیبایی را برای نورزی فرستاد و ضربه سهمگین این بازیکن با اختلاف بسیار کم از روی دروزاه به بیرون رفت.

دو دقیقه بعد ضربه ایستگاهی از سمت راست به روی دروازه موجهای اباسین ارسال شد، اسد الله رضایی درون محوطه جریمه ضربه ای را شلیک کرد که با واکنش خوب متین روبرو شد.

بازیکنان موجهای اباسین تا دقیقه ۲۰ نتوانستند خود را به دروزاه میوند اتلان نزدیک کنند و فقط به فکر حفظ دروزاه خود بودند در حالیکه انتظار می رفت این تیم در این بازی به حملات همه جانبه دست بزنند.

بازی رفته رفته در حال سرد شدن بود و در ده دقیقه هیچگونه حمله ای خطرناک از بازیکنان دو تیم روی دروازه ها ندیدیم.
بالاخره در دقیقه ۳۸ تیم میوند اتلان به آنچه که می خواست رسید، در این دقیقه باز هم مانند چندین صحنه دیگر در مرکز میدان پاسهای کوتاه میان بازیکنان رد و بدل شد تا اینکه پاس زمینی زیبا پشت مدافعان موجهای اباسین به عبدالواحد نورزی رسید این بازیکن نیز در موقعیت تک به تک با دروازه بان، اولین گل این دیدار را به ثمر رساند.

بعد از این گل بازی دوباره سرد شد و بیشتر توپ و بازی در مرکز میدان دنبال می شد.
در دقیقه ۴۱ شاهد محدود حملات موج‌های اباسین بودیم، در این دقیقه ارسال زیبا از سمت راست را عارف الله خیبر مهاجم این تیم با ضربه سر به کنار دروازه میوند اتلان کوبید.

نیمه اول با نتیجه یک بر صفر به نفع تیم میوند اتلان به پایان رسید.

نیمه دوم را، میوند اتلان که برای صعود به دور نیمه نهایی ضرورت به پیروزی پرگل داشت طوفانی آغاز کرد.
در دقیقه ۵۱ باز هم حرکات زیبا و یک و دو های هافبک های این تیم و ارسال زمینی فیض محمد فیضی از تمام مدافعان موج‌های اباسین عبور کرد و در شرایطی آسان احمد محمدزی برای دومین بار دروازه را باز کرد.

در دقایق ۵۰ تا ۶۰ بازیکنان میوند اتلان بسیار با برنامه و خطرناک ظاهر شدند در این دقایق موقعیت های زیاد گلزنی را نیز بدست آوردند که تنها توانستند دو بار دروازه حریف را بگشایند.

در دقیقه ۵۴ مصطفی ژوبل از کنج محوطه جریمه شوتی زیبایی کرد که با اختلاف بسیار کم از کنار دروازه به بیرون رفت.
در دقیقه ۵۵ بازیکنان موجهای اباسین در محدود حملات خود که تا این دقیقه شاید دو یا سه بار بیشتر نتوانستند توپ را به شکل خطرناک به سمت دروازه حریف روانه کنند، صاحب موقعیت خوبی شدند محمد نواز همدرد در این دقیقه از سمت چپ حرکت خود را آغاز کرد ولی توپ ارسالی او روی دروازه توسط مدافعان به کرنر رفت.

در دقیقه ۵۷ تیم میوند اتلان، به همان شیوه دو گل خود قبلی، به گل سوم رسید.
فیض محمد فیضی و اسدالله رضایی با چندین یک و دو توانستند خط دفاعی موجهای اباسین را بهم بریزند تا اسدالله رضایی داخل محوطه جریمه شده و در موقعیت تک به تک با دروازه بان پاس عرضی را ارسال کرد، مصطفی ژوبل نیز از راه رسید و دروزاه بدون دروازه بان موجهای اباسین را گشود.
بعد از زدن گل سوم اشتیاق بازیکنان میوند اتلان برای زدن گل فروکش کرد و بازیکنان موجهای اباسین نیز چیزی برای نمایش عالی در این دیدار نداشتند.
تنها در دقیقه ۷۰ مونا پیکان هافبک این تیم شوت سهمگینی را به سمت دروزاه میوند اتلان شکلیک کرد که در میان راه با مدافعان برخورد کرد و راهی کرنر شد.

در دقیقه ۸۲ بازی، فیض محمد فیضی شوتی زیبایی را به کنج دروزاه موجهای اباسین زد اما دروزاه بان این تیم توانست با یک واکنش عالی توپ را از کنج دروازه بیرون بکشد.
در آخرین دقایق این بازی، دو موقعیت عالی برای مهاجمان موجهای اباسین فراهم شد اما مهاجمان این تیم، نتوانستند از این فرصت ها به خوبی استفاده کنند.

در دقیقه ۸۹ صدیق الله آشنا ضربه ایستگاهی زیبایی را زد اما دروزاه بان میوند اتلان توپ را مهار کرد.
در وقت های تلف شده بازی، عبدالاحد بارکزی مدافع میوند اتلان، توپ را در موقعیت تک به تک به محمد نواز همدرد رساند اما این بازیکن توپ را به بدن دروازه بان کوبید.

این بازی با نتیجه سه بر صفر به نفع تیم میوند اتلان به پایان رسید. با این پیروزی این تیم شش امتیازی شد و نسبت تفاضل گل بهتر بالاتر از بازهای اسپین غر در صدر گروه اول قرار گرفت.

بدین ترتیب بازی هفته آینده میوند اتلان و بازهای اسپین غر تنها صدر نشین این گروه را تعیین خواهد کرد و دو تیم حذف شده این گروه یعنی شاهین آسمایی و موجهای اباسین در یک بازی تشریفاتی با یکدیگر دیدار می کنند.
در پایان این دیدار فیض محمد فیضی از سوی علی عسکر لعلی مدرس فیفا و محمد یوسف کارگر مربی تیم ملی فوتبال افغانستان بعنوان بهترین بازیکن این میدان انتخاب شد.

در آخرین بازی هفته دوم، تیم سیمرغ البرز( نماینده زون شمال) به مصاف تیم موجهای آمو (نماینده زون شمال شرق) می رود.

منبع: بی بی سی فارسی

سفیر قهرمان والیبال بلخ شد

تیم والیبال سفیر، به مقام قهرمانی رقابتهای انتخاباتی والیبال ولایت بلخ دست یافت.
در فرجامین دیدار این رقابتها ، تیم سفیر ۳ بر ۲ بلخ را شکست داد و به سکوی قهرمانی ایستاد.
تیم والیبال بلخ دوم شد و تیم رستم و سهراب در مکان سوم قرار گرفت.
در این رقابتها ۸ تیم شرکت کرده بودند و سرانجام ۱۰ چهره برتر به تیم منتخب والیبال ولایت بلخ دعوت شد.

منبع: www.afgsport.com

انتخابی تیم پینگ پونگ بانوان بلخ برگزار شد

رقابتهای انتخاباتی پینگ پنگ دختران ولایت بلخ با قهرمانی طلوع برمکی پایان یافت.
مقامهای دوم و سوم را خانم الیاسی و جعفری به دسا آوردند.
در پایان رقابتها ۱۰ چهره برتر برای حضور در تیم منتخب پینگ پنگ ولایت بلخ برگزیده شدند.
این رقابتها با حضور ۳۰ ورزشکار زیر نام جام صلح در باشگاه بانوان بلخ برگزارشده بود.

کابل الف قهرمان مسابقات بسکتبال نیروهای ناتو شد

تیم الف بسکتبال کابل مقام اول رقابتهای قهرمانی بسکتبال نیروهای ناتو را در کابل به دست آورد.
در فرجامین دیدار این رقابتها تیم الف بسکتبال کابل ۳۴ بر ۳۳ تیم پولیس نظامی ناتو را شکست داد و قهرمان شد.
مقام های دوم و سوم را تیم های پولیس نظامی ناتو و آیساف به دست آوردن.
این رقابتها با حضور تیم های الف و ب بسکتبال کابل ، پولیس نظامی ناتو، سفارت آمریکا ، ناتو وآیساف در کلوپ اسپرتی اردو برگزار شده بود.
در پایان رقابتهاها مقدار وسایل ورزشی بسکتبال به گونه ی تحفه و فدراسیون بسکتبال افغانستان داده شد.

المپیکی ها سفرای صلح تعیین شدند

نیکپا ورزشکار تکواندو کار با پنج ورزشکار افغانستانی از سوی یان کویش فرستاده ویژه سرمنشی سازمان ملل در افغانستان، به حیث سفیران صلح معرفی شده اند.
مجیب الرحمن رحمانی سخنگوی کمتیه ملی المپیک دیروز گفت، در یک پیام ویدیویی که به مناسبت روزجهانی صلح منتشر شده، یان کویش فرستاده صلح معرفی نموده است.
دراین پیام ویدیویی کویش گفته است هر شش ورزشکار افغانستانی که در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن شرکت نموده بودند، برای افغانستانیها مایه غرور و سفرای هستند .
چنانچه از جمله آنان روح الله نیکپا ورزشکار تکواندوکارافغانستانی با کسب دومدال برونز از مسابقات پیکنیگ ولندن افتخاراتی را به افغانستان آورد ه است.
یان کویش گفته است نیکپا و پنج ورزشکار دیگر افغانستانی که در میدان های ورزشی المپیک ۲۰۱۲ لندن حضوریافتند، آنان حامیان صلح هستند.
فرستاده سرمنشی سازمان ملل دراین پیام ویدیویی گفته : این وزشکاران پیام آوران و نماینده گان برجسته صلح در افغانستان شناخته میشوند واز این جوان خواسته ایم تا نوارسفید صلح مارا به عنوان هدیه ناچیز قبول کنند.
منبع:آژانس باختر

شکست افغانستان در مسابقات والیبال در ایران

تیم ملی والیبال جوانان افغانستان در که در مسابقات آسیائی این رشته در تهران اشتراک نموده بود سه شکست را پذیرا شد و از صعود به دور بعد باقی ماند. 

افغانستان به ترتیب در مقابل جاپان، سریلانکا و تایلند با نتیجه مشابقه 3-0 شکسب خورد. در دیدار رده بندی، افغانستان به مصاف ازبکستان می رود.

لیگ برتر در سال آینده متفاوت می شود

هیاهو و هیجان در یکی از استدیوم ورزشی کابل، هر علاقه مند به فوتبالی را به یاد فوتبال حرفه ای جهان می اندازد.
اگر چه امکانات ورزشگاه های حرفه ای جهان تفاوت چمشگیری با استدیوم ورزشی کابل دارد اما در اینجا نیز برخی تماشاچی ها از برد و یا شکست تیم مورد علاقه اش، اشک می ریزد.

هزاران جوان در اینجا (استدیوم ورزشی فدراسیون فوتبال افغانستان) گردهم آمده اند تا تیم مورد علاقه شان را تشویق کنند، این برای نخستین بار است که جوانان فوتبالیست، در زمینی کاملا “سبز” و با قوانین امروزی فوتبال، در کشور جنگ زده افغانستان توپ می زنند.

مختار لشکری هماهنگ کننده میدان سبز و از گزارشگران لیگ برتر افغانستان می گوید که تشویق و حضور جوانان برای شرکت در رقابت میدان سبز، او را شگفت زده کرده بود.

آقای لشکری گفت: “در برنامه میدان سبز، زمانی که به ولایت ها سفر می کردیم، سه تا چهار هزار ورزشکار در این برنامه شرکت می کردند و داور ها، از مجموع این ورزشکاران، ۲۱ تن آنان را انتخاب می کردند.”
لشکری می گوید که به ولایت های ناامنی مانند خوست و غزنی سفر کرده است تا به گفته او، بهترین فوتبالیست ها از این ولایت ها شناسایی شدند.

او در این مورد به تیم د میوند اتلان از زون جنوب غرب کشور اشاره کرد که در حال حاضر این تیم مدعی قهرمانی لیگ برتر افغانستان است.

اعضای تیم میدان سبز حدود ۶۰ روز در سفر بودند و در هر ولایت هفت تا هشت روز سرگرم شناسایی ورزشکاران و جذب آنان به تیم های برتر فوتبال افغانستان بودند.

لیگ متفاوت

میدان سبز، برای کشف استعدادهای فوتبال افغانستان، از سوی فدراسیون فوتبال کشور با همکاری تلویزیون خصوصی طلوع و شرکت مخابراتی روشن راه اندازی شد.

این برنامه از بین هزاران مشتاق به فوتبال نزدیک به ۱۷۰ تن را در قالب هشت تیم از هشت زون افغانستان شناسایی کرده است.
هشت تیم منتخب، در چارجوب “لیگ برتر فوتبال افغانستان” نخستین بازی خود را به تاریخ ۱۸ سپتامبر در کابل شروع کردند.
مختار لشکری تاکید کرد که مردم افغانستان خواستار بهترین ها هستند و به گفته او قبل از این نیز در افغانستان فوتبال لیگ بود اما این فوتبال و لیگ معیاری و قانونی نبوده است.

به گفته او مربیان میدان سبز مجبور بودند از بین بازیکنان فوتبال خوبترین آنان را شناسایی و به تیم های زون معرفی کنند.
با این حال، شفیق گوهری مسئول لیگ برتر افغانستان گفت که سال آینده نحوه برگزاری لیگ متفاوت خواهد بود.
آقای گوهری می گوید که در سال آینده شماری از کارشناسان و ناظران فیفا در مراسم افتتاحیه لیگ حضور خواهند داشت و این مراسم مجلل تر برگزار خواهد شد.

او اعلام کرد که در آینده نزدیک و پس از ختم بازی های لیگ، روی اصول، قوانین، استراتژی و مصارف مالی فوتبال افغانستان کار آغاز خواهد شد.

تقویت ارزش ها و روحیه ملی افغانستان

آمار های تایید شده نشان می دهد که پس از نخستین بازی لیگ برتر، استدیوم ورزشی فدراسیون فوتبال افغانستان میزبان پنج هزار تماشاچی بوده است.

برگزاری نخستین لیگ حرفه ای افغانستان با استقبال گسترده تماشاچیان به همراه بوده است.
آمار های تایید شده نشان می دهد که پس از نخستین بازی لیگ برتر، استدیوم ورزشی فدراسیون فوتبال افغانستان میزبان پنج هزار تماشاچی بوده است.

این رقم در بازی طوفان هریرود و عقابان هندوکش به مرز ده هزار نفر رسید که تنها هشت هزار تکت در این بازی به فروش رسید و موتر های آب پاش برای جلوگیری از هجوم تماشاچیان، وارد عمل شدند و از ورود هزاران تن دیگر در این استدیوم جلوگیری کردند.

شفیق گوهری مسئول لیگ برتر افغانستان می گوید که حضور تماشاچیان از ولایت ها و اقوام مختلف در یک مکان که سال ها با هم دیگر درگیر جنگ های داخلی بودند، از افتخارات این لیگ است.

گوهری می گوید که برخی از علاقه مندان فوتبال با لباس های محلی از ولایت های دور افتاده به کابل آمده بودند و در کنار دیگر اقوام کشور، تیم مورد نظر خود را تشویق می کرده است.

به گفته او برخورد بازیکنان در میدان فوتبال، بی نظیر است، پوزش خواستن، نوازش کردن و همکاری کردن بازیکنان نماد از وحدت ملی در افغانستان است.

منبع:خبرگزاری بخدی

۱۳۹۱ مهر ۶, پنجشنبه

درخشش طوفان هریرود هم چنان ادامه دارد


در دیدار روز چهارشنبه مسابقات لیگ برتر افغانستان، تیم طوفان هریرود توانست عقابان هندوکش را ۴ در برابر صفر از پا در آورد.

این دیدار پس از چاشت روز چهار شنبه در میدان پروژه گل کابل بر گزار شد و هزاران تن از تماشاچیان برای تماشای این دیدار به این میدان سرازیر شده بودند.

با این پیروزی تیم طوفان هریرود توانست با اخذ شش امتیاز به مرحلۀ نیمه نهایی این مسابقات راه یابد.

این در حالی است که روز گذشته، تیم د سپین غر بازان ۱ در برابر ۰ تیم شاهین آسمایی را به زانو در آورد و راهی مرحلۀ نیمه نهایی این رقابت ها شد.

قرار است امروز تیم های د میوند اتلان و د اباسین سپی در برابر هم قرار گیرند.

۱۳۹۱ مهر ۵, چهارشنبه

پایتخت نشینان در آستانه حذف زود هنگام از لیگ برتر


بازی دو تیم شاهین آسمایی و بازهای اسپین غر بر خلاف انتظار تماشاچیان، در سطح بالایی نبود و بازیکنان تیم شاهین آسمایی، که اکثر بازیکنان آن عضویت تیم ملی فوتبال افغانستان را دارند در حد انتظار ظاهر نشدند.
این تیم بدون برنامه خاص حمله می کردند که به نتیجه ای هم نرسیدند.
در دقیقه دوم این بازی تیم شاهین آسمایی صاحب یک ضربه کرنر شد، اما ارسال غلام حضرت نیازی با ضربه سر علی نصیر حسینی، با اختلاف کمی از روی دروازه به بیرون رفت.

در دقیقه ۱۰ نیمه اول، مقدر قاریزاده بازیکن ملی پوش شاهین آسمایی فرار زیبایی را از سمت راست طرح ریزی کرد و توپ را به غلام حضرت نیازی دیگر ملی پوش این تیم رساند، غلام حضرت این توپ را پشت محوطه جریمه ارسال کرد تا علی نصیر حسینی دیگر ملی پوش تیم شاهین آسمایی توپ را کنترل کند و ضربه آکروباتیک را به سمت دروازه بزند که مدافعان بازهای اسپین غر توپ را برگرداندند.

تیم شاهین آسمایی دل به ضربات پشت محوطه جریمه خوش کرده بودند و هر چه به سمت دروازه زدند با در بسته بر خوردند.
نقطه قوت تیم شاهین آسمایی میانه میدان این تیم بود، علی نصیر حسینی، مصطفی هاشمی، غلام حضرت نیازی و عظیم نجفی چهار بازیکن ملی پوش حضور داشتند اما این تیم در خط دفاع پرتزلزل و در خط حمله بدون برنامه ظاهر شد.
تیم بازهای اسپین غر نیز از بازی اش معلوم بود که تنها برای کسب یک امیتاز گام به این میدان گذاشته است.
بازیکنان تیم بازهای اسپین غر، پاسهای پشت مدافعان را تنها راه برای باز کردن دروازه تیم شاهین آسمایی پیدا کرده بودند.
در دقیقه ۲۵ ارسال پاس پشت مدافعان شاهین آسمایی به فهیم افکار، مهاجم تیم رسید و او در یک موقعیت تک به تک توپ را به بدن کاووش دروازه بان شاهین آسمایی کوبید.

بازی بیشتر در مرکز میدان کشیده شده بود، و بازی خسته کننده ای را در این دقایق و تمام بازی از سوی این دو تیم شاهد بودیم.
بازیکنان شاهین آسمایی دل به ضربات از پشت محوطه جریمه بسته بودند و بارها در این شیوه ناکام ماندند.
در دقایق ۳۵،۴۱،۴۳ و ۴۶ علی نصیر حسینی و عظیم نجفی ضربات سهمگینی را به سوی دروازه بازان اسپین غر زدند اما هیچ کدام وارد دروازه نشد.

بازی در نیمه اول با نتیجه بدون گل به پایان رسید.

نیمه دوم مانند نیمه اول خسته کن و کسل کننده آغاز شد. شاهین آسمایی مانند نیمه اول روی ارسال و ضربات پشت محوطه جریمه دل خوش کرده بودند و بازیکنان بازهای اسپین غر به دلیل داشتن سه امیتاز، به دفاع و ضدحمله رو آورده بودند.
در یکی از صحنه های حساس نیمه دوم، عظیم نجفی در دقیقه ۵۳ با فرار از مدافعان و ضربه ای خطرناک دروزاه بازهای اسپین غر را تهدید کرد ولی حلیم مهمند دروازه بان این تیم توپ را از زیر تیر دروازه بیرون کشید.
در دقیقه ۵۵ در یکی از ضد حملات، توپ پشت مدافعان شاهین آسمایی نزدیک بود به فهیم افکار برسد. اما مجتبی فیض، مدافع ملی پوش شاهین آسمایی برای دور کردن به زیر توپ زد اما این توپ با گذشتن از کاووش به اشتباه درون دروازه جای گرفت.
بعد از خوردن این گل تیم شاهین آسمایی خود را حذف شده زودهنگام این لیگ می دانست به همین دلیل حملات خود را روی دروازه بازهای اسپین غر زیاد کرد اما بدون برنامه خاص.

در دقیقه ۶۶ ارسال زیبای عظیم نجفی از سمت چپ را حلیم مهمند از روی سر علی میثم اکرمی مهاجم کوتاه قد شاهین آسمایی با مشت دور کرد.

ده دقیقه بعد باز هم مصطفی هاشمی با ضربه ای از پشت محوطه جریمه بخت خود را آزمایش کرد اما با مانعی مانند حلیم مهمند روبرو شد.

در دقیقه ۷۸ شاهین آسمایی صاحب یک ضربه کرنر شد، کرنر را مقدر قاریزاده روی دروازه ارسال کرد که بازهم با ضربه سر علی نصیر حسینی با اختلاف بسیار کم به بیرون رفت.

در این دقایق عزت الله قاطع سرمربی تیم بازهای اسپین غر برای حفظ نتیجه، سیستم بازی خود را تغیر داد و تنها با یک مهاجم به بازی ادامه داد.

این تیم بیشتر خود را متمرکز روی ضدحملات فهیم افکار مهاجم تند و تیز خود دوخته بود، و چندین بار موقعیت های خوبی را نیز بدست آورد اما روی اشتباهات فردی نتوانست به نتیجه برسد.

در آخرین دقایق بازی شاهین آسمایی که خود را در خط حذف شدن می دید تا تمام بازیکنان رو به حمله آورد اما باز هم به نتیجه ای نرسید و این بازی در نهایت با نتیجه یک بر صفر به پایان رسید.

با این پیروزی تیم بازهای اسپین غر با کسب دو پیروزی و شش امتیاز راهی مرحله نیمه نهایی شد و تیم شاهین آسمایی با دو شکست و بدون امتیاز خود را در خطر حذف از این مسابقات می بیند.

مصطفی هاشمی بازیکن خط میانی تیم شاهین آسمایی بعنوان بهترین بازیکن این میدان انتخاب شد.

در بازی فردا تیم طوفان هریرود ( نماینده غرب) به مصاف تیم فوتبال عقابان هندوکش (نماینده مرکز) می رود.

برگرفته از سایت فارسی بی بی سی

۱۳۹۱ مهر ۲, یکشنبه

چند خبر ورزشی از روز گذشته

افغانستان به مقام دوم مسابقات آسیایی پاورلفتینگ رسید
تیم ملی پاورلفتینگ کشورمان در مسابقات آسیایی با کسب ۹ مدال رنگارنگ در میان ۳۷ کشور، پس از قزاقستان میزبان،دوم شد.
در این دوره از مسابقات در بخش بانوان، فرشته حسنی، سعیده ایوبی مدال طلا کسب کردند و زهرا کوهستانی مدال برنز را به گردن آویخت.
در بخش مردان، علی رضا رفیع زاده ضمن کسب مدال طلا لقب قویترین مرد آسیا را با بلند کردن 280 کیلوگرام از آن خود کرد.
در اوزان مختلف، خواجه فرید احمد صدیقی ،محمد سلطانی طلا گرفتند و شریف آرام ،جمیل عرب نقره و خواجه احمد الیاس صدیقی مدال برنز بدست آوردند.

كميته ملي المپيك از مدال آوران كشور تقدير كرد
كميته ملي المپيك طی مراسمی از ورزشكاران كه در رقابت هاي اخير توانستند برای کشور مدال كسب كنند، تقدير کرد.
در اين مراسم از ورزشکاران تيم فري فايت كه در چهارمين دور از مسابقات قهرماني كشورهاي آسيا، در شهر دهلي هند برگزار شده بود، تقدير به عمل آمد.
همچنين در اين مراسم از تيم ملي موي تاي كشور كه در رقابت هاي جهاني روسيه توانست دو مدال برنز را براي كشور به ارمغان بياورد تقدير شد.
در اين رقابت ها ورزشکاران 80 كشور جهان گردهم آمده بودند.
مسابقات قهرمانی کشورهای آسیا؛ بين 45 كشور آسيايي برگزار شده بود و تيم كشورمان با كسب 13 مدال طلا، 2 نقره و 3 برنز و همچنين كسب دو كمربند پروفشنل در اين رقابت ها جايگاه نخست را كسب كرد.
این رقابت ها هفته گذشته در شهر دهلی کشور هندوستان به پايان رسيد.

آغاز دومين دور تورنمنت ورزشي پوليس و جوانان
قرار است دومين دور تورنمنت ورزشي والیبال میان پوليس ملی و جوانان از هفته آینده در جمنازيوم زون 202 شمشاد شهر کابل برگزار شود.
تمرينات مشترك پوليس و جوانان از جانب اتحاديه ملي ورزشكاران افغانستان و زون 202 شمشاد برگزار شد.
دیروز طي مراسمي در جمنازيوم زون 202 شمشاد براي دو تيم واليبال و دو تيم بسكتبال بانوان و همچنين يك تيم بدمينتون آقايان كه در اين رقابت ها حضور دارند، تجهيزات و البسه از سوي اين اتحاديه توزيع گرديد.
تيم هاي متذكره قرار است به مدت يك هفته به تمرينات خود بپردازند و بعد از سپري شدن هفته آینده اين رقابت ها به طور رسمي در جمنازيوم زون 202 شمشاد افتتاح مي گردد.
لوي پاسوال فضل الدين عيار فرماندهی زون 202 شمشاد در اين رابطه گفت: اميدواريم كه اين رقابت ها يك فضاي دوستانه را در سطح كشور بين پوليس و قشر اناث جامعه ايجاد كند و همچنين قشر اناث با برادران پوليس خود همكاري بيشتري در زمينه تامين امنيت داشته باشند.
ضياء دشتي رييس اتحاديه ملي ورزشكاران كشور در اين محفل گفت: قرار است اين تورنمنت ها به مدت يك ماه ميان ورزشكاران مكاتب، پوليس، جوانان، دانشگاه ها و ساير تيم ها ادامه يابد.
وي افزود: سال گذشته توانستيم در هشت ولايت 24 تيم ورزشي را ايجاد كنيم، و در سال جاري اين رقم را به 36 تيم ورزشي در ده ولايت افزايش خواهد یافت.

ورزشکاران مجتمع اسکیت روز جهانی صلح را گرامی داشتند
ورزشکاران مجتمع اسکیت افغانستان با برگزاری یک دور نمایشات ورزش اسکیت ، با روز جهانی صلح رادر کابل را گرامی داشتند.
در این نمایشات یک روزه ، بیشتر از 300 کودک اسکیت باز شرکت کرده بودند.
مجتمع اسکیت افغانستان دو سال پیش در کابل ایجاد شد و اکنون بیشتر از 300 کودک در پهلوی بخش های تعلیم و تربیت در رشته های والیبال، بسکتبال ، هندبال و کوهنوردی آموزش می بینند.

خدا حافظی افغانستان از جام جهانی 20 آوره


در دومین مسابقه در جام جهانی 20 آوره کریکت، تیم ملی افغانستان در برابر انگلستان متحمل شکست سنگینی شد. انگلستان که اول مسابقه را آغاز کرد در 20 آور توانست 192 دوش کسب کند. 

در پاسخ افغانستان نتوانست امتیاز گیری خوب کند و تمامی بازیکنان افغانستان به جز گلبدنی نایب که 44 دوش گرفت، کمتر از 10 دوش کسب کردند. نائب افغانستان را از کسب رکورد کمترین دوش در مسابقات 20 آوره نجات داد و در نهایت افغانستان با کسب 80 دوش در آور 18 همه بازیکنانش را از دست داد. 

بعد دو شکست مقابل هند و انگلستان، تیم افغانستان از این مسابقات خدا حافظی کرد. 

افغانستان بعد از این به امارات متحده عربی می رود تا در مسابقات 50 آوره آسیایی شرکت کند. انتظار می رود برای بازیکنان کم تجربه در این مسابقات شانس بازی بیشتر فراهم شود.

طوفان هریرود لیگ را طوفانی آغاز کرد



روز جمعه، یکی از جالب ترین مسابقات لیگ برتر افغانستان تا کنون میان تیم های طوفان هریرود و سیمرغ البرز صورت گرفت. مسابقه ای که عنایت الله لوگروال، داور وسط آن بود. 

مسابقه را طوفان هریرود طوفانی اغاز کرد و نشان داد که به جز قهرمانی در این لیگ به چیز دیگری نمی اندیشد. در دقیقه 26 مسابقه، در درون خط هژده قدم، توپ به دست بازیکن سیمرغ البرز خورد و داور اعلان پنالتی نمود. وحید ندیم، بازیکن خط حمله طوفان هریرود، ضربه پنالتی را بدون هیچ گونه عکس العملی از دروازه بان حریف وارد دروازه کرد و طوفان هریرود را پیش انداخت. 

نیمه اول، شاهد دو کارت زرد نیز به بازیکنان هر دو تیم بود. با این حال، طوفان هریرود بر بازی تسلط داشت و در صد مالکیت توپ با 63% در دستان طوفان هریرود بود. 

از این مسابقه بیش از ده هزار تماشاچی دیدن می کردند، این در حالی است که این ورزشگاه تنها ظرفیت حدود پنج هزار تماشاچی را دارد. صدها تماشاچی که نتوانستند تکت اخذ کنند و وارد ورزشگاه شوند، مجبور شدند دوباره به خانه برگردند و مسابقه را از پشت تلویزیون تماشا کنند.  در میان تماشاچیان، یک تعداد وکلای پارلمان، مقامات دولتی و تحلیل گران سیاسی از هرات نیز به نظر می رسیدند. به همین شکل، یک تعداد مقامات امنیتی و ورزشی کشور نیز در جایگاه تماشاچیان قرار داشتند.
نیمه اول با همان نتیجه 1-0 به پایان رسید. 

شروع  نیمه نیز طوفانی بود. دقیقه 48 شاهد دومین گل برای طوفان هریرود بود. حمیدالله کریمی روی ارسال یک ضربه از راه دور با ضربه سر دروازه سیمرغ البرز را باز کرد. در همین حال، در در دقایق 50 مسابقه، شریف نیا، مربی سیمرغ البرز، دو تعویض انجام داد.
در دقیقه 59، طوفان هریرود بار دیگر توسط غلام رضا یعقوبی به گل رسید. 

حمید الله بهادری از طوفان هریرود در دقیقه 73 روی خطا کارت زرد گرفت. ضربه آزاد به دستان دروازه خورد و پشت خط دروازه برخورد کرد، اما دروازه بان توپ را خارج ساخت و ضربه برگشتی را یکی از مدافعان به بیرون زد. این در حالی بود که یحیی زاده، دروازه بان طوفان هریرود، روی زمین افتاده بود. به هر حال، داوران متوجه این گل نشدند، اما تصاویر تلویزیونی واضح ساخت که توپ ارسالی گل شده بود. 

دقیقه 78، اما سیمرغ البرز توسط شاه محمود رضایی به گل رسید. بعد از این گل تیم سیمرغ البرز اندکی تهاجمی بازی کرد و چندین بار دروازه طوفان هریرود را تهدید کرد. 

معین حامد، مربی طوفان هریرود، نیز در ده دقیقه نهایی دو بازیکن را نیز تعویض کرد تا خط حمله خویش را قوی تر سازد که در نوع خود قابل توجه بود. 

در دقیقه 86، یعقوبی یک گل زیبای دیگر را نیز به ثمر برساند تا اولین بازیکن دو گله این لیگ باشد. سومین تعویض طوفان نیز در همین دقایق صورت گرفت. 

برای نیمه دوم 4 دقیقه وقت اضافه در نظر گرفته شده بود که هیچ گلی را در بر نداشت.
بهترین بازیکن این میدان محمد رفیع بارکزی از طوفان هریرود به سبب عملکرد خوبش، شناخته شد. 

پایان مسابقه با نتیجه 4-1 به نفع طوفان هریرود به پایان رسید. این بزرگترین پیروزی یک تیم در لیگ برتر تا امروز است. 

لیگ برتر برای سه روز تعطیل است و مسابقه بعدی روز سه شنبه در گروه الف میان تیم های شاهین آسمایی و دسپین غر بازان صورت خواهد گرفت.

۱۳۹۱ شهریور ۳۰, پنجشنبه

سپین غر بازان سه امتیازه شد، شاهین آسمایی ته نشین


سومین مسابقه لیگ برتر و دومین مسابقه گروه الف امروز میان دسپین غر بازان و داباسین سپی از ساعت 3:30 آغاز شد و در نهایت با نتیجه 1-0 به نفع دسپین غر بازان پایان یافت. 

هر چند این مسابقه از کیفیت مسابقات انجام شده قبلی برخوردار نبود، اما ابهر علی نور در دقیقه 43 مسابقه تیم دسپین غر بازان را پیش انداخت. با اینکه داباسین سپی مسابقه بهتری را نمایش گذاشت، اما در نهایت همان گل ابهر علی تعیین کننده نتیجه بود. 

بعد از انجام یک مسابقه توسط تیم های گروه الف، دمیوند اتلان با 3 امتیاز و تفاضل گل مثبت 2، دسپین غر بازان با 3 امتیاز و تفاضل گل مثبت 1 در مقام اول و دوم اند، در حالی که تیم های داباسین سپی و شاهین آسمایی به هیچ امتیاز و تفاضل گل منفی 1 و منفی 2 به ترتیب سوم و چهارم اند. 

در مسابقه امروز نیز هزاران تماشاچی زن و مرد، از طفل تا پیر به میدان ورزشی فدراسیون فوتبال افغانستان آمده بودند. 

دومین مسابقه گروه ب فردا ساعت 3:30 میان تیم های طوفان هریرود و سیمرغ البرز صورت می گیرد. انتظار می رود این با هیجان ترین مسابقه لیگ برتر شود.

پایان مسابقات آشی ها را کاراته کشور

نهمین دور از رقابت های انتخابی تیم ملی آشی ها را کاراته کشور دیروز به پایان رسید.
این رقابت ها با حضور ۱۸ تیم از ۱۶ ولایت کشور به مدت چهار روز برگزار شد که در پایان تیم ولایت پروان با بیشترین امتیاز در جایگاه اول قرار گرفت.

گفته می شود این رقابت ها در دو بخش اجرای فرم و اجرای مبارزه برگزار شد که تیم های پروان، کابل و کاپیسا به ترتیب در جایگاه های اول دوم و سوم قرار گرفتند.
پس از پایان این مسابقات از اشخاص برتر و همچنین داورهایی که خوب قضاوت کردند از سوی کمیته ملی المپیک تقدیر به عمل آمد.

در این پیکارها حدود ۵۰۰ ورزشکار در سه رده سنی اشتراک کرده بودند و در پایان با انتخاب ۳۲ ورزشکار از هر کته گوری سنی دیروز به پایان رسید.
غلام جیلانی غروب رییس فدراسیون کاراته در این رابطه گفت: سطح این رقابت ها نظر به سال های گذشته بهتر بود، به دلیل اینکه در این پیکارها بهترین مبارزین کاراته اشتراک داشتند، که در رقابت های بین المللی دست آورد های قابل چشم گیری داشته اند.

وی افزود: چیزی که در این رقابت ها بسیار امیدوار کننده بود، این بود که اکثر ولایات در این رقابت ها مدال کسب کردند و تنها یک تیم از ولایات نتوانست مدال کسب کند.
وی در پایان از برگزاری سمینار آمادگی داوری خبر داد که قرار است عنقریب برگزار گردد.
همچنان از اعزام یک تیم ۱۵ نفری به مسابقات جهانی آشی هارا کاراته، که قرار است یک و نیم ماه بعد در کشور سربیا برگزار شود خبر داد.
منبع: www.afgsport.com

فدراسیون شنا در هرات افتتاح شد

جمعه گل طاهری رییس فدراسیون شنا ولایت هرات به خبرگزاری بخدی گفت که در نخستین روز گشایش این فدراسیون، مسابقات ورزشی شنا در میان جوانان و شناگران نیز برگزار شد.
او هدف از راه اندازی این مسابقات را شناسایی چهره های برتر شناگر در این ولایت عنوان کرده است.
آقای طاهر می گوید که در این مسابقات 35 نفر شرکت کردند که در نتیجه، 3 نفر به عنوان بهترین شناگر انتخاب شدند.
رییس فدراسیون شنا ولایت هرات افزود که از مجموع اشتراک کنندگان 18 تن به مرحله دومی و پس از آن 6 تن به مرحله نهایی راه یافتند.
شنا، از ورزش های پر طرفدار در ولایت هرات به شمار می رود.
ده ها تن از جوانان و دوست داران ورزش شنا در ولایت هرات از گشایش این فدراسیون در ولایت شان ابراز خرسندی کرده اند.
با این حال، طاهری افزود که از این پس جوانان هرات، می توانند در چوکات فدراسیون ورزشی، به گونه رسمی، مسابقه بدهند.
او افزود در صورتی که دولت به این فدراسیون توجه نماید، جوانان ولایت هرات می توانند در کمترین وقت در سطح منطقه مسابقه دهند.
فدراسیون شنا در ولایت هرات دارای 80 عضو است.
مسئولان فدراسیون اعلام کردند که قرار است تا چند روز دیگر مسابقات انتخابی تیم ولایت هرات نیز برگزار شود.
آنان می گویند که چهار مربی مسلکی برای آموزش قواعد و مقررات رشته شنا به ورزشکاران، استخدام شده اند.
فدراسیون شنا (آب بازی) برای نخستین بار در سال 1383 در کابل افتتاح شده که در حال حاضر در ولایت های هرات و مزار شریف نماینده گی دارد.
خبرگزاری بخدی

باختیم، اما هند را نیز لرزاندیم


افغانستان در اولین مسابقه اش در جام جهانی 20 آوره کریکت روز گذشته در مقابل هند شکست خورد، با این حال نمایشی زیبا ارائه داد. قرعه نوروز منگل برد و از هند دعوت کرد اول به امتیاز گیری بپردازد. هند بازی را آرام شروع کرد و توپ اندازان افغان نیز به آن فرصت نمی دادند تا امتیازات زیادی کسب کند. در آور 3 بود که اولین بازیکن هند از میدان خارج ساخته شد. به همین ترتیب، در آورهای 5، 11، 16 و 20 هند چهار بازیکن دیگرش را نیز از دست داد و مجموعاً 159 دوش کسب کرد. برای تیم هند که نقطه قوت آن امتیاز گیری بود این مجموعه قابل قناعت نبود. 

در پاسخ افغانستان نیز مسابقه را آرام آغاز کرد، ما در آور چهارم محمد شهزاد را از دست داد. نوروز منگل نیز در آور 8 سوختانده شد. اما ضربه اصلی در آورهای 12 و 13 رسید که کریم صادق، اصغر استانکزی و سمیع الله شینواری یکی پی دیگری حذف شدند. با اینکه محمد نبی مقاومت می کرد، اما از آور 15 به بعد تصور پیروزی هند بیشتر می شد. نجیب الله زدران که امید نجات افغانستان بود در آور 18 مصدوم شد و از سبب آن سوختانده شد. در نهایت افغانستان سه توپ مانده به آخر مسابقه همه بازیکنانش را از دست داد و 136 دوش کسب کرد، یعنی 23 دوش از هند کمتر. 

هر چند افغانستان در این مسابقه باخت، اما عملکرد خوبی از خود نشان داد و تا آور 15 باور عمومی این بود که افغانستان این مسابقه را خواهد برد و اولین تحیر این جام را رقم خواهد زد. 

مسابقه بعدی افغانستان روز جمعه با انگلستان است، مسابقه ای که افغانستان باید آنرا ببرد تا برای اولین بار به مرحله هشت بهترین این جام شرکت کند و آن هم در صورتیکه انگلستان بر هند پیروز نشود یا حداقل اوسط دوش آن کمتر از افغانستان باشد.

۱۳۹۱ شهریور ۲۹, چهارشنبه

تساوی حاصل دومین مسابقه لیگ برتر فوتبال


دومین مسابقه لیگ برتر، و اولین مسابقه از گروه ب این لیگ، امروز ساعت 3:30 دقیقه در ورزشگاه گل کابل آغاز شد. 

تیم های موج های آمو و عقابان هندوکش نیمه اول را طوفانی آغاز کردند، اما سرعت بازی در حدود 5 دقیقه بیشتر دوام نکرد. در ادامه مسابقه فرصت های زیادی خلق شد، اما هیچ کدام از تیم ها به گل نرسیدند. 

در نیمه دوم، چند تعویض در هر دو تیم صورت گرفت. مشکل هر دو تیم در مهاجمین شان بود، زیرا نمی توانستند ضربات پایان دهنده را به ثمر برسانند. با این حال، عتیق الله عثمانی در دقیقه 65 مسابق روی یک ضربه بلند گوشه دروازه عقابان هندوکش را باز کرد. دروازه بان که فکر می کرد توپ از بالای دروازه گذشته است، اما غافل از اینکه توپ در پشت سر او وارد دروازه شده است. بلافاصله، عتیق الله عثمانی مصدوم شد و از زمین خارج شد.به جای او شفیع الله وارد زمین شد.

تلاش های ازمری بازیکن خط میانی عقابان هندوکش که خیلی تکنیکی بازی می کند هم ثمری نداشت.در دقیقه 75 صبور، بازیکن شماره 10 عقابان هندوکش، در یک موقعیت تک به تک، توپ را مستقیماً درون دستان دروازه با حریف ساخت. اما انتظار فقط یک دقیقه طول کشید و عقابان هندوکش توسط  به گل رسید. 

در دقیقه 75، در حالی که توپ، بعد از ارسال از کرنر وارد دروازه موج های آمو شده بود، دروازه بان این تیم توپ را بیرون کرد، اما داور متوجه این نکته شد. تساوی هیجان بیشتری به مسابقه داد. علی شکوری و عبدالغفور اسیر در ادامه مسابقه روی ارتکاب خطا کارت زرد گرفتند.

در دقیقه 89، نقیب الله روی ارسال نورالله مدافعین حریف را فریب داد و موج های آمو را پیش انداخت. نقیب الله تنها چند دقیقه قبل از گل زدن وارد میدان شده بود. اما این آخر کار نبود و در دقیقه 93 مسابقه، عقابان هندوکش از روز ارسال کرنر ازمری توسط نجیب الله به گل رسیدند تا مسابقه به تساوی کشانده شود. در حالی که مربی عقابان هندوکش قبل از مسابقه گفته بود 3-1 برنده خواهند شد، مجبور شد تن به تساوی 2-2 بدهد.

کیانوش رحمانی، کاپیتان موجهای آمو، بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.

در این مسابقه بیش از هفت هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند، و جالب اینکه تا آخرین دقایق نیمه دوم هم تماشاگران وارد ورزشگاه می شدند.

تیم های طوفان هریرود و سیمرغ البرز برگزار کننده مسابقه بعدی گروه ب اند. فردا ساعت 3 و 30 به وقت کابل، مسابقه میان سپین غر بازان و داباسین سپی فردا صورت می گیرد.

اشتراک تیم فوتبال زیر 14 سال افغانستان در تورنمنت جاپان

وزارت جوانان جاپان از هشت کشور جنوب آسیا دعوت نموده است تا تیم های زیر 14 سال را برای اشتراک در یک تورنمنت دوستانه به جاپان بفرستند. این دعوت برای افغانستان نیز فرستاده شده، و از قرار معلوم تیم زیر 14 سال افغانستان در این مسابقات شرکت می کند. 

هدف از این مسابقات، فرصت دادن به نوجوانانی است که در مناطق آسیب دیده زندگی می کنند. در کنار هشت تیم از جنوب آسیا، دو تیم نیز از جاپان شرکت خواهند نمود.

مصاف کریکت افغانستان با هند در جام جهانی کریکت 20 آوره

 امروز ساعت 6:30 شام به وقت افغانستان، تیم ملی کریکت کشور به مصاف هند می رود. این اولین مسابقه افغانستان در جام جهانی 20 آوره کریکت است. این مسابقه از طریق تلویزیون لمر به شکل مستقیم به نشر خواهد رسید. 
افغانستان در این دور مسابقات با هند و انگلستان هم گروه است. در دور قبلی این مسابقات، افغانستان با هند و آفریقای جنوبی هم گروه شده بود که در هر دو مسابقه بازنده بود.

برگزاری کنگره جهانی والیبال در آمریکا امروز صورت می گیرد

امروز سی و چهارمین کنگره جهانی والیبال، در امریکا برگزار ميشود.

مستوره آرزو مسوول نشرات و کمیته بانوان فدراسیون والیبال، هدف از راه اندازی این کنگره را توضیح گزارش کار رؤسای فدراسیون های والیبال و جلب کمک کشورها در زمینه توسعۀ این بازی به سطح بین المللی خوانده، گفت که این مسابقات، هر دو سال بعد دایر شده و دورۀ کاری رییس فدراسیون، برای چهارسال میباشد.

این کنگره، از تاریخ ١٨ تا ٢٢ ماه سپتمبر سال روان، در شهر کلیفورنیای امریکا برگزار می گردد، که درآن رؤسا و نمایندگان ٢٢٠ کشور شرکت می ورزند.

به گفتۀ خانم آرزو، در اين کنگره محمد یونس پوپلزی رییس فدراسیون والیبال و سکرتر جنرال فدراسیون والیبال کمیته ملی المپیک، به نمایندگی ازافغانستان شرکت کرده است.

گفتنی است که دوسال قبل، این کنگره درایتالیا برگزار گردید و در دور کنونی رؤسای فدراسیون های برازیل، امریکا و استرالیا برای احراز پُست ریاست فدراسیون جهانی والیبال کاندید هستند.

آغاز لیگ برتر افغانستان با پیروزی دمیوند اتلان


روز گذشته، اولین لیگ برتر فوتبال افغانستان با مسابقه میان دمیوند اتلان و شاهین آسمایی آغاز شد. قبل از مسابقه، مراسم افتتاحیه با آیات قرآن کریم، سرود ملی و سخننان کوتاه محمد ظاهر اغبر، رئیس کمیته ملی المپیک، آغاز شد.

دمیوند اتلان که از ولایات قندهار، هلمند، زابل، نیمروز و ارزگان نمایندگی می کند با لباس های سرخ و شاهین آسمایی که از کابل نمایندگی می کند با لباسهای زرد وارد مسابقه شدند. این مسابقه به شکل زنده از طریق تلویزیونهای طلوع و لمر و رادیوهای آرمان و اراکوزیا به نشر رسید. دمیوند اتلان در نیمه اول صاحب یک گل شد و نشان داد که دست کمی از نماینده پایتخت ندارد. در ادامه مسابقه دمیوند اتلان 2 گل دیگر نیز به ثمر رساند، ولی شاهین آسمایی تنها جواب گل را توانست بدهد. در اواخر نیمه اول، شاهین آسمایی به پنالتی دست یافت، ولی غلام حضرت نیازی این چانس طلایی را از دست داد و توپ را به تیرک دروازه کوبید. مجتبی فیض، دیگر ملی پوش شاهین آسمایی، نیز نتوانست توپ برگشتی را وارد دروازه حریف کند. 

این مسابقه در حالی به پایان رسید که توقع می رفت شاهین آسمایی، که 4 یا 5 ملی پوش را نیز در ترکیب خود دارد، نسبت به دمیوند اتلان نمایش بهتری ارائه دهد. با این حساب، دمیوند اتلان با سه امتیاز در صدر گروه الف قرار گرفت، در حالی که شاهین آسمایی شدیداً به پیروزی در مسابقه بعدی خویش در مقابل دسپین غر بازان ضرورت دارد.

مسابقه بعدی لیگ برتر امروز ساعت 3:30 میان تیم های عقابان هندوکش و موجهای آمو در ورزشگاه گل شهر کابل انجام خواهد شد. این مسابقه از طریق تلویزیون های طلوع و لمر به شکل مستقیم به نشر می رسد. 

۱۳۹۱ شهریور ۲۸, سه‌شنبه

وقتی به آرزویت می رسی، لیگ برتر افغانستان امروز آغاز می شود

کمتر اتفاق می افتد که آرزوهایت به واقعیت تبدیل شوند، اما به نظر می رسد آرزویم در مورد تشکیل لیگ برتر به واقعیت نزدیک شده است. فکر می کنم این تنها آرزوی من نبود، بلکه هزاران افغان دیگر نیز در انتظار چنین روزی بودند. 

بله امروز، لیگ برتر افغانستان آغاز می شود. هشت تیم، از هشت منطقه افغانستان، نماینده همه مردم ما. نگاه ها، به جای لیگهای کشورهای دیگر، از امروز بر لیگ خود ما نیز دوخته خواهد شد. لیگ برتر از طریق تلویزیون طلوع و لمر، و رادیوهای آرمان و اراکوزیا به شکل مستقیم به نشر خواهد رسید. 

محل مسابقه، ورزشگاه گل مربوط به فدراسیون فوتبال افغانستان است. با اینکه چهار اطرافش چوکی به اندازه کافی ندارد، اما چمنش مصنوعی است و معیاری برای انجام مسابقات. برای اکثر بازیکنان باشگاه های لیگ، این اولین مرتبه است که روی چمن مصنوعی مسابقه می دهند، برای اکثر بازیکنان، این اولین باری است که در برابر کمره های تلویزیون مسابقه می دهند، و برای اکثر بازیکنان، این اولین مرتبه است که به فوتبال به حیث حرفه و شغل خود نگاه می کنند. 

در مسابقه امروز، شاهین آسمایی به مصاف دمیوند اتلان می رود، مصاف کابلی ها با جوانان قندهار، نیمروز، ارزگان، زابل و هلمند. مربیان هر تیم از همان منطقه است، با آنها آشنایی دارد و در پیروزی و شکست آنها دخیل. 

این اولین تجربه لیگ برتر است. تا ساعاتی دیگر می توانیم قضاوت کنیم که فدراسیون فوتبال در ایجاد این لیگ چقدر منظم عمل کرده و نقش بخش خصوصی چقدر می تواند بر کیفیت و نظم ورزش اثر داشته باشد. از ساعاتی دیگر با افتخار در کنار کشورهایی قرار می گیریم که لیگ ملی دارند و با هر پاس و هر گلی که رقم می خورد، ما هم اشک خوشی و ناخوشی خواهیم ریخت. 

اولین دیدار امروز ساعت 3:30 به وقت کابل انجام خواهد شد، اما نشرات مستقیم تلویزیونی از ساعت 3 شروع خواهند شد. 

خیلی دلم می خواست در روز افتتاحیه این مسابقات در ورزشگاه باشم، اما مسئولیت تدریش در دانشگاه مرا اجازه نمی دهد امروز مسابقه را از نزدیک مشاهده کنم. ان شاء الله روز جمعه از نزدیک مصاف طوفان هریرود با سیمرغ البرز را در ورزشگاه خواهم دید. 
در مقابل

پیروزی ویست اندیز بر افغانستان


در دومین مسابقه تمرینی، تیم ملی کریکت افغانستان در برابر ویست اندیز شکست خورد. افغانستان که نخست مسابقه را آغاز کرد بعد از 20 آور 7 بازیکنش را از دست داد و تنها 122 دوش کسب کرد. این در حالی بود که ویست اندیز توانست هدف تعیین شده را در آور 16 با از دست دادن تنها 2 بازیکن طی کند و به پیروزی برسد. برای افغانستان اصغر استانکزی 50 امتیازی گرفت. 

مسابقه اول افغانستان در جام جهانی 20 آوره فردا ساعت 6 بعد از ظهر به وقت کابل در برابر هند صورت می گیرد. این مسابقات را به شکل رسمی و قانونی، تلویزیون لمر افغانستان پخش می نماید.

پیشکسوتان فدراسیون فوتبال قهرمان شدند

تیم فوتبال پیشکسوتان فدراسیون فوتبال ، قهرمان رقابت های فوتبال پیشکسوتان شهر کابل شد.

 احمد شاه سایر مسوول نشرات فدراسیون فوتبال کشور به آژانس باختر گفت ، این رقابت ها که ازیکماه قبل میان هفت تیم در دو گروپ درشهر کابل آغاز گردیده بود ، سرانجام تیم های پیشکسوتان فدراسیون فوتبال و کلپ سباوون توانست به دورنهایی راه یابند و در دیدار این دو تیم که عصر دیروز انجام یافت ، تیم پیشکسوتان فدراسیون فوتبال سه – دو تیم پیشکسوتان سباوون را شکست داد و در سکوی قهرمانی جاگرفت و تیم پیشکسوتان سباوون درمکان دوم قرارگرفت.

درپایان این رقابت ها کپ اخلاق برای تیم پیشکسوتان کمیته ملی المپیک داده شد و لقب آقای گول این رقابت ها به استاد نادر از تیم فدراسیون فوتبال که چهارگول را به ثمر رساند تعلق گرفت.

۱۳۹۱ شهریور ۲۷, دوشنبه

تقسیم اوقات دور اول مسابقات لیگ برتر فوتبال افغانستان



تمامی مسابقات در ورزشگاه گل کابل ساعت 3 بعد از ظهر به وقت کابل آغاز می یابند:

سه شنبه، 28 سنبله: دمیوند اتلان - شاهین آسمایی
چهار شنبه، 29 سنبله: عقابان هندوکش - موج های آمو
پنج شنبه، 30 سنبله: داباسین سپی - دسپین غر بازان
جمعه، 31 سنبله: طوفان هریرود - سیمرغ البرز

تکتهای مسابقات هفته اول لیگ برتر رایگان است


اولین لیگ برتر فوتبال افغانستان فردا ساعت 3 بعد از ظهر به وقت کابل آغاز می یابد. دو تیم برگزار کننده اولین دیدار لیگ برتر دمیوند اتلان و شاهین آسمایی می باشند. 

برای تماشای مسابقات هفته اول لیگ برتر که در ورزشگاه گل کابل برگزار می شود، تکت رایگان است. با این حال، به نظر می رسد از هفته دوم، برگزارکنندگان مقدار معینی پول از هر تماشاچی خواهند گرفت. 

مسابقات لیگ برتر افغانستان از طریق تلویزیونهای طلوع و لمر، و هم چنین رادیوهای آرمان و اراکوزیا به شکل مستقیم به نشر خواهند رسید.

اشتراک 20 کشور در جام چلنج آسیا


قرعه کشی مسابقات مقدماتی به جام چلنج 2014 آسیا روز 25 اکتوبر در مالیزیا صورت می گیرد. در این مسابقات، بر علاوه افغانستان، 19 کشور آسیایی که از نگاه فوتبال پیشرفت چندانی ندارند، با هم به رقابت می پردازند. قهرمان این مسابقات به جام ملت های آسیا در سال 2015 راه پیدا می کند. 

به گمان اغلب، 8 تیم پائین رتبه با هم در یک دور مسابقات دو جانبه رفت و برگشت رقابت خواهند کرد و 4 تیم برنده با 12 تیم دیگر در 4 گروه چهار تیمی رقابت می کنند. در نتیجه، 8 تیم به مرحله نهائی این جام که در سال 2014 برگزار می شود، راه خواهند یافت. 

20 تیم اشتراک کننده عبارت از: افغانستان، پاکستان، هند، مالدیو، نپال، سریلانکا، تاجیکستان، ترکمنستان، قرغیزستان، تایوان، جزایر ماریانا، کمبودیا، لائوس، گوام، میانمار، فلسطین، فلیپین، برونئی، ماکائو و منگولیا می باشند. به احتمال زیاد تیم های کمبودیا، لائوس، گوام، برونئی، ماکائو، منگولیا، تایوان و جزایر ماریانا مسابقات قبل از مقدماتی را انجام خواهند داد. 

افغانستان در مسابقات اخیر این جام، بعد از اینکه در مرحله قبل از مقدماتی بوتان را برد، در مرحله گروهی با یک پیروزی در گروه خود سوم شد و نتوانست به مرحله نهائی راه پیدا کند.

افغانستان از مسابقات رزمی هند 16 مدال کسب کرد

ورزشکاران فدراسیون ورزشهای رزمی افغانستان با جام قهرمانی از رقابتهای آسیایی ورزشهای رزمی که در هند برگزار شده بود ، دیروز به کشور برگشتند.
در این رقابتها افغانستان با به دست آوردن ۱۱ مدال طلا ، ۳ نقره ، ۲برنز و ۲ کمربند قهرمانی به سکوی قهرمانی ایستاد .
باز محمد مبارز ، ملی پوش کشور در بخش مبارزه ی آزاد با شکست دادن ورزشکار هند در بند قهرمانی را به دست آورد.
آقای مبارز میگوید که: وی در پهلوی کمربند قهرمانی جایزه ۵هزار دالری این رقابتها را تیز از ان خودش ساخته است.
این رقابتها با حضور ۲۰کشور در دهلی نو برگزار شده بود.

تا یک سال دیگر، دایکندی صاحب ورزشگاه می شود

قرار است یک استدیوم ورزشی در ولایت دایکندی اعمار گردد.
سنگ تهداب این استدیوم امروز توسط والی آن ولایت گذاشته شد.
این استدیوم در دوازده جریب زمین در شهر نیلی ساخته میشود.
به گزارش آژانس باختر، قربانعلی ارزگانی والی دایکندی هنگام تهداب گذاری گفت، این پروژه به هزینه یک ملیون و دو صدو بیست و پنج هزار دالر امریکایی از بودجه وزارت مبارزه با مواد مخدر ساخته میشود.
 قرار است این استدیوم تا یک سال دیگر به پایه اکمال برسد.

اشتراک افغانستان در مسابقات والیبال جوانان آسیا

تیم ملی والیبال جوانان کشور غرض شرکت درمسابقات آسیایی قراراست به ایران سفر کنند.
به گفته محمد یونس پوپلزی رییس فدراسیون والیبال کمیته ملی المپیک به آژانس باختر ، تیم ملی جوانان کشور برای بار نخست درمسابقات جوانان که قراراست میان شانزده کشور آسیایی از بیست و هفتم ماه سپتمبر سالروان میلادی درایران برگزار گردد ، شرکت می نمایند.
 دراین مسابقات تیم ملی والیبال جوانان کشورابتدا با ورزشکاران تایلند و بعداً با جاپان و سریلانکا دیدارمی نمایند.
 به گفته پوپلزی دراین مسابقات هشت ورزشکار و سه مربی از افغانستان اشتراک می نمایند.

اشتراک افغانستان در کنگره جهانی والیبال

سی و چهارمین کنگره جهانی والیبال قراراست دو روز بعددر امریکا برگزار گردد.
به گفته مجیب الرحمن رحمانی سخنگوی کمیته ملی المپیک هدف ازراه اندازی این کنگره که هر دوسال بعد دایر میگردد توضیح گزارش کار روسای فدراسیون های والیبال و جلب کمک کشورها در قسمت رشد بین المللی و جهانی والیبال و انتخاب رییس فدراسیون جهانی والیبال برای چهارسال میباشد.
این کنگره از هژده الی بیست و دوی سپتمبر ماه عیسوی سالروان در شهر کالیفورنیای امریکا برگزار می گردد که درآن روسا و سکرتر جنرالان دوصدو بیست کشور شرکت می نمایند.
 رحمانی افزود، دراین کنگره محمد یونس پوپلزی رییس فدراسیون والیبال کمیته ملی المپیک افغانستان نیز شرکت می نماید که نامبرده شام امروز به امریکا می رود.
وی گفت ، درکنگره کشور قبلی که دوسال قبل درایتالیا برگزار گردیده بود محمد یونس رییس فدراسیون والیبال نیز شرکت داشت .
گفتنی است که در کنگره کنونی رییس فدراسیون های برازیل، امریکا و استرالیا برای احراز پست ریاست فدراسیون جهانی والیبال کاندید هستند.

قهرمان فوتبال پیشکسوتان معلوم میگردد

دورنهایی مسابقات فوتبال پیشکسوتان عصر امروز در کابل برگزار مي گردد.
احمد شاه سایر مسوول رسانه های فدراسیون فوتبال به آژانس باختر گفت ، این رقابت ها میان تیم های فوتبال پیشکسوتان شهر کابل درماه مبارک رمضان راه اندازی گردیده بود و سرانجام تیم های پیشکسوتان فدراسیون فوتبال افغانستان و پیشکسوتان کلپ سباوون توانسته به دور نهایی راه یابند که قراراست دورنهایی آن عصر امروز در پروژه گول برگزار شود.

تیم های زنان و مردان وزنه بردار به قزاقستان می روند

زنان ومردان قدرتمند كشورفردا برای انجام مسابقات آسیایی به قزاقستان می روند.
به گفته خواجه فرید صدیقی، رییس فدراسیون زنان و مردان آهنین کشور، درین مسابقات که به اشتراک ورزشکاران سی و شش کشور در شهر آلماتای آن کشور برگزار می شود.
برای اولین بار ورزشکاران زن از افغانستان اشتراک مينمایند.
درین تیم پنج ورزشکار زن و یازده مرد شامل می باشند.
 صدیقی می افزاید این رقابت ها تحت نام تک پنج فورس یا اندازه گیری قدرت یک ورزشکار در قزاقستان راه اندازی می گردد.
به گفته صدیقی نظر به آماده گی که ورزشکاران این رشته دارند اميدواري وجود دارد كه این ورزشکاران با دست آوردهای خوب به کشور برگردند.

موی تای کاران به کشور برگشتند

تیم ملی موی تای افغانستان از مسابقات قهرمانی جهانی که در روسیه برگزار شد دو مدال برونز را بدست آوردند.
عارف پیمان مسوول نشرات کمیته ملی المپیک به آژانس باختر گفت، این  رقابتها میان ورزشکاران هشتاد کشور  در شهر سن پيترزبورگ روسیه برگزار شد که ورزشکاران کشورهریک اسلام الدین در وزن 52 کیلو گرام و محمدجعفر حسینی در وزن 57 کیلوگرام مدال های برونز را کسب نمودند.
به گفته پیمان قراراست تیم  متذکره ا مروز  به وطن برگردد.
طبق یک خبر دیگر: امیرحسین حسینی رئیس فدراسیون موی تای کشور در اجلاس عمومی فدراسیون آسیا  موی تای به حیث معاون فدراسیون آسیای موی تای انتخاب گردید.
به گفته عارف پیمان معاون نشرات کمتیه ملی المپیک امیر حسین حسینی که نماینده ی سازمان جهانی موی تای را نیز به عهده دارد، دراجلاس  عمومی فدراسیون های آسیايي موی تای بااکثریت ارا بحیث معاون این ریاست انتخاب گردید وهمچنان محمد عیسی احمدی داور ممتاز به حیث عضو اجرائیوی فدراسیون آسیایی موی تای برگزیده شد.